Předmět: Psychodidaktika 2

« Zpět
Název předmětu Psychodidaktika 2
Kód předmětu KPV/KZPD2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teorie vzdělávání a koncepce vyučování (kategorizace teorií vzdělávání, koncepce ovlivňující primární vzdělávání, konstruktivistické pojetí výuky). 2. Organizační formy výuky (individuální vyučování a jeho možnosti, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, inkluzivní vyučování). 3. Vyučovací metody (klasifikace vyučovacích metod a jejich analýza, kritéria účinnosti, aplikace metod ve výuce na primárním stupni). 4. Psychodidaktická diagnostika (metody diagnostiky, smysl, funkce a formy hodnocení na prvním stupni, zpětná vazba, formativní hodnocení, význam chyby při učení, vedení k sebehodnocení žáků). 5. Možnosti alternací a inovací ve výuce v primární škole (inovativní školy, inspirace alternativními proudy).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět bezprostředně navazuje na Psychodidaktiku 1. Studentům představuje klíčové oblasti realizace a evaluace výuky na 1. st. ZŠ v komplexním pohledu, zahrnujícím aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické i sociálně-psychologické. Studenti rozvíjejí své kompetence pro řízení výuky, vytváření příznivého učebního prostředí, individuální přístup k žákům i práci se třídou, psychodidaktickou diagnostiku.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce. Písemná a ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998..
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Portál, Praha, 450 s.. &, &.
  • PASCH, M.a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál 1997..
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr