Předmět: Pedagogika 1 - dějiny vzdělávacích koncepcí

« Zpět
Název předmětu Pedagogika 1 - dějiny vzdělávacích koncepcí
Kód předmětu KPV/KZPE1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. Humanita a výchova jako základ moderní vzdělanosti. J.A. Komenský a didaktické zásady výuky pro primární stupeň. 2. Princip autority a svobody ve výchově: aktuální tematika výchovy demokratického občana v širší perspektivě - jednáme rozumně (John Locke) a jednáme svobodně (J.J. Rousseau). 3. Povinné vzdělávání jako cesta k občanské emancipaci a národní společnosti: pedagogické a didaktické zásady filantropismu a výuky J.H. Pestalozziho, počátky elementárního/základního vzdělávání. Dívčí vzdělávání a ženy učitelky. 4. Činnostní výuka, pracovní škola a základy projektové výuky: americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey), pracovní škola v české pedagogické diskusi pro primární vzdělávání. 5. Učíme alternativně?: senzomotorický materiál a rozvoj dítěte v koncepci M. Montessori; celostní rozvoj dítěte a koncepce waldorfské pedagogiky. 6. Reforma vzdělávání na 1. stupni - příklady z meziválečného období. Učíme venku a učíme "zdravě" - fyzické, psychické a etické zásady v primární výchově a vzdělávání (E. Štorch, F. Bakule, J. Úlehla, F.Mužík). 7. Výchova a vzdělávání v nesvobodě: vzdělávání pod tíhou totalit, vzdělávání v protektorátu, vzdělávací a výchovné cíle primárního vzdělávání v socialistické škole pro roce 1948.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody vzdělávání a výchovy v širších pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku ve výchově a v neposlední řadě otázka reformy elementárního či primárního vzdělávání a reformy školy obecně. Pozornost je věnována rovněž historickému vývoji a proměně učitelské profese.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace osvojených vědomostí formou referátu, Test

Aktivní účast na seminářích, prezentace, zápočtový test
Doporučená literatura
  • JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
  • KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008..
  • Průcha, J. Alternativní směry ve vyučování.
  • RÝDL K. Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno, 1994.
  • ZOUNEK, J.; ŠIMÁNĚ, M.; KNOTOVÁ, D. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr