Předmět: Vybrané otázky inovací primárního vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Vybrané otázky inovací primárního vzdělávání
Kód předmětu KPV/KZVOI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1.Pojetí a vize předmětu. Studentské portfolio a plánování studentské konference. 2.Vzdělávací inspirace pro 1. st. ZŠ v ČR a ve vybraných evropských zemích: pojetí primárního vzdělávání / kooperace učitel / žák / rodina / komunita. On line diskuse se zahraničním odborníkem z praxe i akademického prostředí k vybraným otázkám primárního vzdělávání. 3.Vzdělávací program "Začít spolu" - koncepce, centra aktivit, kooperativní výuka, žák jako aktivní aktér vzdělávání. Analýza vzdělávacího programu vybrané školy, diskuse s učitelem z praxe, reflexe. 4.Inkluzivní škola a žáci ze socio-kulturně odlišného prostředí. Příklady dobré praxe. 5.Škola pohledem rodičů - volba ZŠ, odklad školní docházky, formy spolupráce rodiny a školy, domácí příprava na výuku). 6.Dítě a on-line. Workshop / diskuse s odborníkem (děti a sociální sítě, (ne)bezpečí v on-line prostředí, využití AI ve výuce). 7.Realizace studentské konference. Závěrečná reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
Výstupy z učení
Cílem předmětu je úvodní seznámení studentů s problematikou primárního vzdělávání v komplexnějším pohledu. Na vybraných tématech se studenti seznámí se současnými trendy primárního vzdělávání, aktéry (učitel, žák, rodiče), s příklady dobré praxe škol 1. st. ZŠ a inspirací ze zahraničí. Součástí předmětu jsou příklady dobré praxe inovativních škol na 1. st. ZŠ, kulaté stoly s odborníky z praxe, diskuze s aktéry primárního vzdělávání a uspořádání studentské konference.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prezentace samostatné práce studenta

Aktivní účast na cvičeních, prezentace na studentské konferenci
Doporučená literatura
  • AMBROŽOVÁ, P., JUNOVÁ, I., STAŠOVÁ, L. Nové výzvy rodičovství - mediální výchova v digitální době.. Brno: Paido, 2021. ISBN 978-80-7315-273-4.
  • BAČOVÁ, V.. Finský učitel primární školy na pozadí podmínek inkluzivního vzdělávání. Pedagogika 73 (3). 2023.
  • JANÍK, T., ČERNÁ, M., VYSTRČILOVÁ, P., VAĎUROVÁ, H., NEHYBA, J. et al. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele.. Brno: MUNI, 2021. ISBN 978-80-210-9956-2.
  • KREJČOVÁ, V., POCHE KARGEROVÁ, J.. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy.. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
  • POCHE KARGEROVÁ, J.. Spolupráce s rodinou a komunitou v programu Začít spolu. Praha: Pasparta Publishing, 2019. ISBN 978-80-88290-27-8.
  • PRŮCHA, J., KANSANEN, P.. Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3184-4.
  • ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A.. Společenské aspekty inkluze.. Olomouc: UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.
  • VÍTEČKOVÁ, M.; NAJMONOVÁ, M. et al.. Začínající učitel v podmínkách inkluzivního vzdělávání.. České Budějovice: PedF JCU, 2020. ISBN 978-80-7394-847-4.
  • WALTEROVÁ, E.; DVOŘÁK, D. et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. Praha: PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7290-860-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr