Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti si osvojí praktické činnosti, které jsou úzce propojeny s literární výchovou a vedou děti k aktivnímu vnímání věkově přiměřených literárních textů. Seznámí se a prakticky si vyzkouší metody, které lze zařazovat v předškolním vzdělávání. Cílem těchto metod je osobnostně-sociální rozvoj dítěte, jeho tvořivosti, fantazie i počáteční čtenářské gramotnosti. Výuka studentů a následně dětí je vedena za pomoci interdisciplinárních vztahů s ostatními složkami estetické výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí praktické činnosti, které jsou úzce propojeny s literární výchovou a vedou děti k aktivnímu vnímání věkově přiměřených literárních textů. Seznámí se a prakticky si vyzkouší metody, které lze zařazovat v předškolním vzdělávání. Cílem těchto metod je osobnostně-sociální rozvoj dítěte, jeho tvořivosti, fantazie i počáteční čtenářské gramotnosti. Výuka studentů a následně dětí je vedena za pomoci interdisciplinárních vztahů s ostatními složkami estetické výchovy.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu, Test
Aktivní účast, příprava literárně-výchovné aktivity, absolvování a adekvátní zvládnutí samostatného výstupu.
|
Doporučená literatura
|
-
HAMAN, Aleš. K otázkám teorie četby a čtenářství krásné literatury [Praha], 1988..
-
MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Praha : SPN, 1987. 236 s.
-
PAPÍK, R. Naučte se číst. Praha : Grada, 1992. 184 s.
-
TOMAN, Jaroslav. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno : CERM, 1999.
-
VÁŠOVÁ, L. Úvod do bibliopedagogiky. Praha : ISV nakl., 1995. 189 s..
|