Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět seznamuje se živou a neživou přírodou, se základy biologického systému a se základními pojmy z oblasti geologických věd. Důraz je kladen na ekosystémové pojetí, chápání vazeb v přírodě a na vytváření pozitivního vztahu dětí k živým organismům. Důležitá je praktická zkušenost v terénu a přímý kontakt s přírodou, proto je součástí předmětu terénní exkurze a přírodovědná vycházka. Dále se předmět zabývá základními didaktickými pravidly a postupy práce s předškolními dětmi (názor, pozorování, pokus) a pomocí praktických ukázek, projektové výuky a zážitkové pedagogiky poskytuje náměty a inspiraci pro pozdější práci s dětmi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projektová výuka, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení, Samostudium studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se živou a neživou přírodou, se základy biologického systému a se základními pojmy z oblasti geologických věd. Důraz je kladen na ekosystémové pojetí, chápání vazeb v přírodě a na vytváření pozitivního vztahu dětí k živým organismům. Důležitá je praktická zkušenost v terénu a přímý kontakt s přírodou, proto je součástí předmětu terénní exkurze a přírodovědná vycházka. Dále se předmět zabývá základními didaktickými pravidly a postupy práce s předškolními dětmi (názor, pozorování, pokus) a pomocí praktických ukázek, projektové výuky a zážitkové pedagogiky poskytuje náměty a inspiraci pro pozdější práci s dětmi.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Aktivní účast na cvičeních, účast na exkurzích, Seznámení se s vybranou literaturou zabývající se přírodními vědami v předškolním vzdělávání schopnost určování přírodnin - ověření formou testu
|
Doporučená literatura
|
-
ROZSYPAL, S. Atlasy a určovací klíče rostlin a živočichů.
-
ROZSYPAL, S. Přehled biologie.. Praha-SPN, 1987.
|