Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na přírodovědná témata (chemie, fyzika), se kterými se děti setkávají v běžném životě. Důraz bude kladen na interdisciplinární vazby a metody vedoucí k pochopení přírodovědných a technických souvislostí. Studenti si prakticky vyzkouší provádění pokusů a herních aktivit vedoucích k posílení přírodovědné gramotností na úrovni dětí předškolního věku. V jednotlivých celcích budou využity prvky ekologické výchovy, bezpečnosti se zacházením s chemikáliemi běžně používanými doma.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Projektová výuka
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se živou a neživou přírodou, se základy biologického systému a se základními pojmy z oblasti geologických věd. Důraz je kladen na ekosystémové pojetí, chápání vazeb v přírodě a na vytváření pozitivního vztahu dětí k živým organismům. Důležitá je praktická zkušenost v terénu a přímý kontakt s přírodou, proto je součástí předmětu exkurze do zoologické, event. botanické zahrady v Liberci a dále terénní exkurze a přírodovědná vycházka. Dále se předmět zabývá základními didaktickými pravidly a postupy práce s předškolními dětmi (názor, pozorování, pokus) a pomocí praktických ukázek, projektové výuky a zážitkové pedagogiky poskytuje náměty a inspiraci pro pozdější práci s dětmi.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Tvorba a prezentace vlastního metodického listu nebo praktické pomůcky k herní aktivitě se zaměřením na přírodovědné znalosti.
|
Doporučená literatura
|
-
ROZSYPAL, S. Atlasy a určovací klíče rostlin a živočichů.
-
ROZSYPAL, S. Přehled biologie.. Praha-SPN, 1987.
-
ROZSYPAL, S. Učebnice a osnovy přírodovědy pro jednotlivé ročníky.
|