Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět přibližuje studentům pojem čtenářská gramotnost a vede je k osvojení teoretických poznatků spojených s prvopočáteční čtenářskou gramotností. Studenti si prakticky vyzkouší různé metody, které k rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti vedou. V souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti jsou studenti seznamováni s rozvojem grafomotoriky v jejím historickém kontextu i na základě vlastního pozorování reality v dnešních MŠ. Důraz je kladen rovněž na utváření hygienických návyků u dětí, a to především u dětí předškolních tak, aby jim byl umožněn plynulý přechod do role žáka, který si osvojuje základy psaní. V průběhu výuky si studenti prakticky osvojí grafomotorické cviky i konkrétní postupy při rozvoji grafomotoriky. Součástí cvičení jsou témata zabývající se analýzou pracovních sešitů a hodnocením pomůcek pro osvojování si elementární gramotnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět přibližuje studentům pojem čtenářská gramotnost a vede je k osvojení teoretických poznatků spojených s prvopočáteční čtenářskou gramotností. Studenti si prakticky vyzkouší různé metody, které k rozvoji počáteční čtenářské gramotnosti vedou. V souvislosti s rozvojem čtenářské gramotnosti jsou studenti seznamováni s rozvojem grafomotoriky v jejím historickém kontextu i na základě vlastního pozorování reality v dnešních MŠ. Důraz je kladen rovněž na utváření hygienických návyků u dětí, a to především u dětí předškolních tak, aby jim byl umožněn plynulý přechod do role žáka, který si osvojuje základy psaní. V průběhu výuky si studenti prakticky osvojí grafomotorické cviky i konkrétní postupy při rozvoji grafomotoriky. Součástí cvičení jsou témata zabývající se analýzou pracovních sešitů a hodnocením pomůcek pro osvojování si elementární gramotnosti.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Písemná zkouška, Didaktický test
Tvorba a prezentace vlastní praktické pomůcky k rozvoji čtenářské gramotnosti se začleněním různých metod. Výzkum v MŠ.
|
Doporučená literatura
|
-
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha-PedF UK, 1998.
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení.. Praha-PORTÁL, 2003.
|