Název předmětu | Člověk a příroda |
---|---|
Kód předmětu | KPV/PCLP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické okruhy - přednášky: 1. Vesmír, Sluneční soustava, pohyb Země kolem Slunce, roční období na Zemi. 2. Země, velikost, tvar, stavba, moře a pevniny. 3. Geologická stavba, základní klasifikace minerálů a hornin. 4. Geologické procesy, horotvorné procesy, vulkanismus, eroze, sesuvy. 5. Atmosféra, vzduch, složení, dynamické procesy, počasí. 6. Hydrosféra, voda, moře, řeky, jezera, rybníky. 7. Pedosféra, půda, vznik, struktura a klasifikace půd, půdní organismy, eutrofizace. 8. Biosféra, struktura, biocykly, biomy, krajiny, ekosystémy. 9. Základ taxonomického systému organismů. Bakterie, viry, prvoci, houby, řasy. 10. Základ taxonomického systému rostlin. 11. Základ taxonomického systému bezobratlých živočichů. 12. Základ taxonomického systému obratlovců. 13. Ekosystémy - les, louka, pole, rybník. 14. Ekosystémy - okolí lidských obydlí, parky, zahrady. Cvičení: Tematické okruhy cvičení jsou stejné jako u přednášek. Cvičení následující po přednášce se zabývá stejným tematickým okruhem a je zaměřeno na praktické procvičování znalostí z přednášek a na didaktické otázky předávání těchto znalostí žákům.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednáška, Cvičení
|
Výstupy z učení |
Předmět je základním teoretickým úvodem do problematiky přírodních věd, které jsou součástí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Používán je hierarchický přístup od popisu vesmíru až ke konkrétním přírodním biotopům a organismům, které nás obklopují. Zdůrazněny jsou vzájemné vazby mezi jednotlivými úrovněmi a nutnost komplexního pohledu. Součástí je také osvojení si základní terminologie pro popis přírody kolem nás.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti. |
Předpoklady |
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Písemná práce
Účast na cvičeních, seminární práce. Písemná zkouška. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|