Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Současné trendy ve výuce čtení a psaní. 2. Rozvoj grafomotoriky od předškolního věku. 3. Druhy písma. 4. Znaky písma, chyby v písmu. 5. Metodika psaní v 1. ročníku. 6. Hodnocení v hodinách psaní, oprava textu. 7. Čtenářská gramotnost a její rozvoj. 8. Vývoj metod výuky čtení. 9. Metodika výuky čtení v 1. ročníku. 10. Interdisciplinární vztahy. 11. Čtenářská dílna. 12. Práce s textem v 1. ročníku. 13. Poruchy učení. 14. Prezentace studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí čtenářskou gramotnost žáků. Přibližuje studentům metodologii výuky čtení, psaní v počátečních ročnících ZŠ v jejich historickém kontextu i na základě vlastního pozorování reality v dnešních školách. Přednášky a jejich témata jsou následně rozvíjena a prakticky zkoušena v rámci cvičení. V průběhu výuky si studenti prakticky osvojí vzorové písmo.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Písemná práce
Účast na cvičeních, prezentace, seminární práce Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Učebnice a písanky pro 1. ročník ZŠ.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.. Rozvoj grafomotoriky. Jak rozvíjet kreslení a psaní.. Brno:Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-0977-9.
-
Fasnerová, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha, 2018. ISBN 978-80-271-0289-1.
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J., eds. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, 2016. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ., R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní.. Praha, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
-
WILDOVÁ., R.. Aktuální problémy didaktiky čtení.. Praha, 2002. ISBN 80-7290 -103-6.
|