Vyučující
|
-
Konvalinková Jana, MgA. Ph.D.
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1-4. Úvod do předmětu. Zadání semestrální práce. Forma hospitačních záznamů. Struktura metodických listů (příprav). 5-66. Hospitační a výukový činnost v základních školách. 67-70. Prezentace semestrální práce, závěrečná reflexe z hospitační a výukové činnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Individuální konzultace, Demonstrace dovedností studentů
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Projekt individuální
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět shrnuje didaktiku různých oborových předmětů a připravuje studenty na praxi v reálném edukačním prostředí. Důraz je kladen na didaktickou přípravu a její praktickou aplikaci přímo ve výuce na 1. stupni ZŠ pod vedením učitelky z praxe a univerzitního didaktika. Převážná část výuky - reflektovaná praxe probíhá v základních školách, studenti jsou děleni do skupin a sledují výuku cvičného učitele nebo výuku studentů, případně sami zkouší učit a ověřovat prakticky získané poznatky z oborových didaktik. Součástí výuky jsou hospitační reflexe, metodické poznámky, příklady dobré praxe, rozbor cvičné výuky s vyučujícím i cvičnou učitelkou. Cílem předmětu je aktivně propojit didaktickou oborovou teorii s edukační praxí prostřednictvím interakce student - příslušný oborový didaktik - učitel z praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Aktivní účast na cvičeních, semestrální práce - písemná příprava, realizace a písemná reflexe výukové jednotky, hospitační záznamy.
|
Doporučená literatura
|
-
JEŘÁBEK, J., TUPÝ, J., eds. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2016. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
KIRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Cesty učitele k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
-
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|