Vyučující
|
-
Pospíšil Tomáš, MgA.
-
Novotný Vladimír, PhDr. Ph.D.
-
Valkoun Vilém, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se v předmětu seznámí s vybranými složkami hudební výchovy a jejich úlohou v hudebně výchovném procesu. V rámci cvičení si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a postupně se připravují na jejich vedení na 1. stupni základní školy. Informativně je pozornost věnována poslechu hudby, výchově ke vnímání hudby. Tematické okruhy: A/ Vokální činnosti 1. Pěvecká výchova na 1. stupni základní školy 2. Diagnostika hlasového projevu žáka 3. Dechová technika, pěvecké dýchání, praktická dechová cvičení 4. Tvoření tónu, nasazení tónu - praktická cvičení 5. Základní druhy spojování (členění) tónů - legato, staccato 6. Artikulace při zpěvu - uvolnění artikulačního aparátu, artikulace samohlásek, souhlásek, postup při nácviku artikulace B/ Instrumentální činnosti - Orffův instrumentář, klavírní hra 7. Popis a využití dětských hudebních nástrojů v hudební výchově 8. Metodické pokyny ke hře na snadno ovladatelné nástroje 9. Poznatky z hudební nauky a jejich využití v nástrojové (klavírní) hře 10. Hra písně na klavír (technika hry písně), doprovod k písni 11. Soulad zpěvu a hry při prezentaci písně 12. Dětská instrumentální hra (tvorba a realizace partitury) C/ Poslechové činnosti 13. Výchova k vnímání a chápání hudby 14. Proces vnímání hudby - formy aktivní (interpretace vokální, instrumentální, prvky hudebně pohybové), formy receptivní (poslech s využitím přehrávacích zařízeních, PC, hudební besídka) K uvedeným okruhům si studenti připravují a následně realizují výstupy, které jsou podrobeny rozboru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Demonstrace, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s vybranými složkami hudební výchovy a jejich úlohou v hudebně výchovném procesu. V jeho rámci si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a postupně se připravují na jejich vedení na 1. stupni základní školy. Informativně je pozornost věnována poslechu hudby, výchově ke vnímání hudby.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností
Účast na cvičeních, orientace v probírané problematice, vokální a instrumentální výstup
|
Doporučená literatura
|
-
HURNÍK, I., EBEN, P. Česká Orffova škola I.. Praha: Supraphon, 1969.
-
Pecháček, S. Hra písní na klavír. Praha, 1999. ISBN 80-86039-96-x.
-
Prokeš, Z. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. Liberec, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
|