Vyučující
|
-
Pospíšil Tomáš, MgA.
-
Novotný Vladimír, PhDr. Ph.D.
-
Valkoun Vilém, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
V rámci cvičení se studenti rozvíjejí a dále zdokonalují v oblasti vokálních činností a nástrojové (klavírní) hry. Pozoronst je věnována částečně složce hudebně pohybové. Probírané okruhy jsou prezentovány a naplňovány s ohledem na potřeby praxe. Tematické okruhy: A/ Vokální činnosti 1. Rozezpívání a jeho realizace v hodinách hudební výchovy 2. Vokální jednohlas - metodické poznámky k nácviku jednohlasu 3. Vokální vícehlas - metodické poznámky k nácviku vícehlasu 4. Intonační metody, systém opěrných písní, prvky tvořivé intonace 5. Zpěv mollové písně 6. Práce s písní - metodický postup při nácviku písně 7. Základy taktovací techniky B/ Nástrojová hra při hodinách hudební výchovy 8. Hra lidových (umělých) písní dur a moll s akordickým doprovodem jako východisko pro stylizaci 9. Stylizace lidové (umělé) písně (základní typy stylizace - dudácká kvinta, přiznávka, rozklad) 10. Hra písně se současným zpěvem 11. Transpozice písně 12. Možnosti obohacování doprovodu lidové (umělé) písně C/ Hudebně pohybová výchova 13. Hra vybrané přednesové skladby (písně) jako součást hudebně pohybové aktivity žáka, doprovod pohybu 14. Hudebně pohybové činnosti - reakce na rytmus, polohu a pohyb melodie, barvu tónu, výšku tónu, tempo (jeho změny) a dynamiku K uvedeným okruhům si studenti připravují a následně realizují výstupy, které jsou podrobeny rozboru.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Demonstrace, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na upevnění, další rozvoj a zdokonalení v oblasti vokálních činností a nástrojové (klavírní) hry. Dílčí pozornost je věnována složce hudebně pohybové. Veškeré okruhy jsou prezentovány a naplňovány s ohledem na potřeby praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta, Praktická zkouška
Účast na cvičeních, přehrávka instrumentální, vokální.
|
Doporučená literatura
|
-
JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
-
Kodejška, M., Popovič, M.:. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v mateřské škole.. Praha, 1996. ISBN 80-7178-099-5.
-
Lišková, M. Hudební výchova pro 1. roč. zákldní školy. Praha, 1998. ISBN 80-7235-028-5.
-
Tichá, A. Učíme děti zpívat. Praha, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4.
-
VÁŇOVÁ. H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2004. ISBN 80-7290-155-9.
|