Předmět: Inovativní vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Inovativní vzdělávání
Kód předmětu KPV/PVINV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Reformní školské hnutí v meziválečném Československu - reformní školy ve Zlíně. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Waldorfská pedagogika - principy, analýza, přehled. Vzdělávací oblasti ve waldorfské pedagogice. Pedagogická a didaktická analýza vyučování ve waldorfské škole. Učitel v koncepci waldorfské pedagogiky. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad waldorfské pedagogiky - příklad MŠ waldorfská Turnov, ZŠ waldorfská Semily, Waldorfské Lyceum Semily. 3. Pedagogický systém M. Montessori - pojetí dítěte, význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori - příklad MŠ a ZŠ Montessori v Jablonci nad Nisou, ZŠ Montessori Liberec. 4. Činnostní modely výuky a výchova v činnostní škole - Adolphe Ferri?re, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg Kerschensteiner. 5. Současné inovativní vzdělávání. Koncept lesní pedagogiky, lesní mateřské školy a eko-mateřské školy v libereckém regionu - praxe LMŠ Lesmír v Liberci. 6. Vzdělávací koncepce "Učíme (se) venku". Základní principy, mezipředmětové vztahy, vzdělávací projekty, metody a techniky "Učíme (se) venku" - venkovní laboratoř, učící se zahrada, ateliér aj. - příklad dobré praxe ZŠ Ostašov-Liberec. 7. Individuální a domácí vzdělávání. Individuální vzdělávání v ČR a v zahraničí - trendy, legislativa, modely, zkušenosti. Příklady dobré praxe individuálního a domácího vzdělávání - MZŠ Tanvald. Komunitní vzdělávání v libereckém regionu - škola Ronja Jindřichovice pod Smrkem. 8. Vzdělávací koncepce "Začít spolu" - principy, cíle, metody, centra aktivit, projekty, spolupráce rodiny a školy, wellbeing, respektující přístup. Příklad dobré praxe - ZŠ Ostašov-Liberec.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět seznamuje se základními koncepcemi inovativního vzdělávání, a to jak v historické perspektivě, tak v perspektivě současných inovativních trendů ve vzdělávání v primární škole.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezentace, samostatná písemná práce, hospitace ve vybraných institucích
Doporučená literatura
  • CARLGREN, F., KLINGBORG, A.. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR., 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.
  • GRAY, P.. Svoboda učení. Praha: PeopleComm, 2016. ISBN 978-80-87917.
  • HÁNA, D., KOSTELECKÁ, Y.. Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů. Praha: PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7290-994-0.
  • HERRMANN, ?. 100 vzdělávacích Montessori aktivit: doprovázíme dítě při jeho objevování světa. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2137-0.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • KASPER, T. Německé venkovské výchovné ústavy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-351-1.
  • KASPER, T. ?Nová škola? v meziválečném Československu ve Zlíně: ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3091-7.
  • KAUL, C., D., WAGNER, Ch.. Montessori konkrétně: příručka celostního vzdělávání dětí - nápady pro praxi. Praktický život a smyslová výchova.. Praha: Maitrea., 2014. ISBN 978-80-7500-053-8.
  • KELLER, G.. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky.. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
  • KIRCHNER, M. Můj sešit Montessori: práce ruky, čísla, tvary, písmena a zvuky, tvary, příroda. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2008-3.
  • KOEPKE, H. Tři stupně ve vývoji školního dítěte: sedmý, devátý a dvanáctý rok života z hlediska waldorfské pedagogiky: praktické podněty pro rodiče a pedagogy.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-2-0.
  • MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
  • NICOLLE, I.. Učíme se s Montessori: založeno na principu Learning by Doing.. Praha: Svojtka & Co, 2017. ISBN 978-80-256-2017-5.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • RICHTER, T.. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy: pedagogické pojetí a vzdělávací cíle.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-5-1.
  • RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha : ISV, 2001..
  • STEINER, R. Výchova dítěte: Metodika vyučování. Olomouc: Michael, 2021. ISBN 978-80-86340-68-5.
  • STEINER, R.. Výchovné umění a poznání člověka.. Český Těšín: Franesa., 2020. ISBN 978-80-88337-18-8.
  • ŠMELOVÁ, E. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
  • VÁŇOVÁ KREJČOVÁ, V. Začít spolu v kostce: vzdělávací program pro 21. století. Praha: Step by Step ČR, 2022. ISBN 978-80-907802-3-1.
  • VOŠAHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol.. Praha: MŽP, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr