Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Seznámení s obsahem průběžné pedagogické praxe a požadavky na studenta. 2. RVP PV. 3. Zahájení vlastní pedagogické praxe v MŠ. 4. Pravidelný vstup studenta do školského terénu - postupné seznámení s charakterem práce (10 návštěv v MŠ). 5. Pozorování průběhu výchovně-vzdělávacího procesu z hlediska činnosti učitele i dětí a jejich vzájemné interakce. 6. Reflexe realizované praxe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování, Skupinová konzultace, Individuální konzultace
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 84 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je orientace v předškolní výchově, kterou student získává na základě činnosti asistentského charakteru, které plní funkci praktického seznamování s organizací výchovného procesu. Studenti jsou rozděleni do spolupracujících mateřských škol. Průběžně si vedou pedagogický deník.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Účast na odborné praxi. Shrnutí. Prezentace pedagogického deníku.
|
Doporučená literatura
|
-
Koťátková, S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
-
Opraviková, E. Předškolní pedagogika.. Praha, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Opravilová, E., Gebhartová, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.
-
Pecina, P., Zormanová, L. Metody a formy aktivní práce v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
-
Smolíková, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2010. ISBN 978-80-87000-35-5.
-
Svobodová, E., a kol. Vzdělávání v mateřské škole a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Šmelová, E., Petrová, A., Souralová,E. a kol. Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc, 2012. ISBN 978-80-244-3345-5.
-
Šmelová, E., Prášilová, M. a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
|