Předmět: Osobnostní rozvoj pedagoga

« Zpět
Název předmětu Osobnostní rozvoj pedagoga
Kód předmětu KPV/PZOSV
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
  • Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Osobnostní růst a rozvoj učitele pro 1. st. ZŠ. Specifika osobnosti učitele na 1. st. ZŠ. Výzvy učitelské praxe v primárním vzdělávání s ohledem na osobnostní profil učitele. 2.Hlubší porozumění prožívání druhých lidí, pochopení příčin jejich emocionálního prožívání, jejich intencionality, schopnost empaticky naslouchat, zrcadlit a podpořit druhého člověka, schopnost spolupracovat. 3.Hlubší porozumění sobě samému, vlastnímu prožívání, zvýšit schopnost sebereflexe - pozorování vlastního prožívání s odstupem, schopnost uklidnit sebe sama v náročných a stresujících situacích, autenticky a citlivě sdílet vlastní názory a postoje. 4.Rozvíjení pozitivních ctností, které umožňují udržovat kvalitní a uspokojivé vztahy (přijetí, vděčnost, láskyplnost). 5.Uvědomění si zdravých hranic (vlastních i druhých lidí), zdravé vymezování a prosazování se, respekt vůči odlišnostem, umění říci ne, reflexe zdravé míry vlastní zodpovědnosti za důsledky vlastních činů, myšlení a cítění. 6.Resilience - reflexe vlastního zvládání náročných životních situací. Procvičování pozitivních strategií zvládání. Nároky profese pedagoga v náročných životních situacích - profesionální a lidský přístup v situacích zátěže, v nichž se ocitli žáci, studenti. 7.Reflexe přístupu a péče o vlastní duševní zdraví, důsledky nerovnováhy v životním stylu (mezi odpočinkem a aktivitou, organizace času, nezdravá výživa, nedostatek spánku) na duševní pohodu a růst. 8.Spiritualita - význam duchovního přesahu v životě studenta.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem prakticky zaměřeného předmětu je podpořit osobnostní růst studenta dle zásad humanistického "na studenta zaměřeného" přístupu. Kurs je koncipován jako sebezkušenostní, neterapeuticky orientovaný výcvik, v němž studenti mají možnost trénovat schopnost reflexe, sebereflexe pomocí dramatizace v modelových situacích s využitím principů mentalizující komunikace vytvořených pro potřeby pedagogů. Po ukončení předmětu budou studenti schopni díky prohloubenému sebepoznání lépe reflektovat vlastní prožívání, včetně silných a slabých stránek v oblasti personálních a sociálních kompetencí relevantních pro pedagoga. Dokáží si stanovovat realistické cíle vlastního růstu a dosahovat jich k prospěchu a rozkvětu osobních i profesních mezilidských vztahů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
ústní kolokvium
Doporučená literatura
  • AINSWORTH, F., SELIGMAN, M. The hope circuit. A psychologist?s journey from helplessness to optimism. Sydney: Penguin Random, 2018. ISBN 1610398734.
  • BOUKALOVÁ, H., CERHA, O., SEDLÁČEK, M., ŠÍROVÁ, E. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0978-2.
  • NIŠPONSKÁ, M. Význam mentalizace pro osobnostní růst pedagoga. Liberec: TUL, 2023. ISBN 978-80-7494-631-8.
  • SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
  • ŠVAMBERK, ŠAUEROVÁ, M.. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele.. Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr