Předmět: Psychodidaktika 1

« Zpět
Název předmětu Psychodidaktika 1
Kód předmětu KPV/PZPD1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Učitel a jeho pojetí výuky (role učitele ve výuce, profesní činnosti učitele, kompetence učitele, vyučovací styl) 2. Projektování výuky 1: Kurikulum primárního vzdělávání (cíle a obsah, psychodidaktické aspekty koncipování obsahu vzdělávání, RVP) 3. Projektování výuky 2: Práce učitele s cíli, obsahem a prostředky výuky (specifika projektování výuky na 1. st. ZŠ, didaktická transformace učiva, tvorba ŠVP a učebních plánů, individualizace učebních plánů s ohledem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, příprava učitele na vyučovací hodinu, učebnice) 4. Realizace výuky: Vyučovací prostředky. Organizační formy výuky na 1. st. ZŠ (individuální vyučování a jeho uplatnění na 1. st. ZŠ, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, problematika domácích úkolů)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět studentům představuje psychodidaktiku jako interdisciplinární teorii, jež při analýze vyučování zohledňuje aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické a sociálně psychologické. V tomto komplexním pojetí se studenti seznamují se specifiky primárního vzdělávání a s úlohou učitele na 1. stupni ZŠ. Rozvíjejí své kompetence k projektování a realizaci výuky.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test

Plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury a reflexe praxe, seminární práce, test.
Doporučená literatura
  • EICHHORN, Ch. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • Gardner, T.G.; Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:portál 2005.
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZUČ, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V., JANÍK, T. O vzdělávání, o učitelství a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací.. Brno: MU, 2017. ISBN 978-80-210-8495-7.
  • NELEŠOVSKÁ, A., SPÁČILOVÁ, H. Didaktika primární školy. . Olomouc, 2005. ISBN 80-244-1236-5.
  • OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9.
  • ŠKODA, J.; DOULÍK, P. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada. 2011.
  • VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika: a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr