Předmět: Psychodidaktika 2

« Zpět
Název předmětu Psychodidaktika 2
Kód předmětu KPV/PZPD2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teorie vzdělávání a koncepce vyučování (kategorizace teorií vzdělávání, koncepce ovlivňující primární vzdělávání, konstruktivistické pojetí výuky). 2. Organizační formy výuky (individuální vyučování a jeho možnosti, hromadné vyučování a jeho didaktické aspekty, skupinové vyučování, kooperativní výuka, problémové vyučování, individualizace a diferenciace ve výuce, inkluzivní vyučování). 3. Vyučovací metody (klasifikace vyučovacích metod a jejich analýza, kritéria účinnosti, aplikace metod ve výuce na primárním stupni). 4. Psychodidaktická diagnostika (metody diagnostiky, smysl, funkce a formy hodnocení na prvním stupni, zpětná vazba, formativní hodnocení, význam chyby při učení, vedení k sebehodnocení žáků). 5. Možnosti alternací a inovací ve výuce v primární škole (inovativní školy, inspirace alternativními proudy).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
Výstupy z učení
Předmět bezprostředně navazuje na Psychodidaktiku 1. Studentům představuje klíčové oblasti realizace a evaluace výuky na 1. st. ZŠ v komplexním pohledu, zahrnujícím aspekty didaktické, pedagogicko-psychologické i sociálně-psychologické. Studenti rozvíjejí své kompetence pro řízení výuky, vytváření příznivého učebního prostředí, individuální přístup k žákům i práci se třídou, psychodidaktickou diagnostiku.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test

Účast na cvičeních, plnění průběžných úkolů, prezentace, aktivní účast v diskusích k odborným tématům na základě kritické analýzy literatury, seminární práce. Písemná a ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z. - Obst, O. (eds.). Školní didaktika. Portál Praha, 2002.
  • PASCH, M.a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál 1998.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Portál Praha, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr