Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. Humanita a výchova jako základ moderní vzdělanosti. J.A. Komenský a didaktické zásady výuky pro primární stupeň. 2. Princip autority a svobody ve výchově: aktuální tematika výchovy demokratického občana v širší perspektivě - jednáme rozumně (John Locke) a jednáme svobodně (J.J. Rousseau). 3. Povinné vzdělávání jako cesta k občanské emancipaci a národní společnosti: pedagogické a didaktické zásady filantropismu a výuky J.H. Pestalozziho, počátky elementárního/základního vzdělávání. Dívčí vzdělávání a ženy učitelky. 4. Činnostní výuka, pracovní škola a základy projektové výuky: americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey), pracovní škola v české pedagogické diskusi pro primární vzdělávání. 5. Učíme alternativně?: senzomotorický materiál a rozvoj dítěte v koncepci M. Montessori; celostní rozvoj dítěte a koncepce waldorfské pedagogiky. 6. Reforma vzdělávání na 1. stupni - příklady z meziválečného období. Učíme venku a učíme "zdravě" - fyzické, psychické a etické zásady v primární výchově a vzdělávání (E. Štorch, F. Bakule, J. Úlehla, F.Mužík). 7. Výchova a vzdělávání v nesvobodě: vzdělávání pod tíhou totalit, vzdělávání v protektorátu, vzdělávací a výchovné cíle primárního vzdělávání v socialistické škole pro roce 1948.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Přednáška, Cvičení
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody vzdělávání a výchovy v širších pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku ve výchově a v neposlední řadě otázka reformy elementárního či primárního vzdělávání a reformy školy obecně. Pozornost je věnována rovněž historickému vývoji a proměně učitelské profese.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Aktivní účast na seminářích, prezentace, zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
-
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008..
-
PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha, Portál 1996.
-
RÝDL K. Alternativní hnutí v současné společnosti. Brno, 1994.
-
ZOUNEK, J.; ŠIMÁNĚ, M.; KNOTOVÁ, D. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
|