Předmět: Pedagogika 2 - obecné otázky vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Pedagogika 2 - obecné otázky vzdělávání
Kód předmětu KPV/PZPE2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Výchova, vzdělávání a socializace v otevřené a globalizované společnosti. Instituce školy a její funkce. Formální, neformální a informální vzdělávání. Vzdělávání jako celoživotní proces. 2. Současné trendy ve vývoji české školské soustavy - východiska, problémy a jejich řešení. Strategie vzdělávání 2030+. Rovné šance na vzdělání. Vzdělávací politika, kutikulární dokumenty - RVP ZV. 3. České a evropské školství - srovnání problémů a tendencí. PISA výzkumy a jejich výsledky. 4. Výchova jako systém - cíl, obsah, podmínky, prostředky, výsledky výchovy. Reflexe a zpětná vazba, formativní hodnocení. 5. Dítě v osobnostním pojetí. Respektující přístup, wellbeing, zdravá škola a zdravé učení. 6. Klíčové kompetence jako cíl výchovy a vzdělávání. Historický a obecně pedagogický kontext koncepce klíčových kompetencí. 7. Inkluzivní škola. Individuální vzdělávací potřeby žáka. Vzdělávání nadaného žáka. 8. Vzdělávání žáka ze socio-kulturně a etnicky odlišného prostředí. Možnosti a meze prevence netolerance a rasismu v současné škole. Gender a výchova / vzdělávání. 9. Individualizace a diferenciace ve výchově a vzdělávání. Heterogenita ve třídě. Metody individualizace a diferenciace. Kooperativní škola. Koncepce pedagogického konstruktivismu. Badatelsky orientované vyučování. Projektové vyučování. 10. Inovace ve vzdělávání - vnější a vnitřní faktory. Možnosti, meze, strategie. Reformní škola, alternativní škola, inovující se škola. 11. Humanizace školy. Utváření hodnotové orientace dětí a mládeže. Hodnoty, postoje a výchova. Problematika kázně a svobody ve výchově. Autorita učitele a vychovatele. 12. Aktuální výchovné problémy v současné škole. Možnosti prevence sociálně patologických jevů. Šikana a kyberšikana ve škole - diagnostika a prevence. Teambuilding. Utváření pozitivního sociálního klimatu. 13. Styly výchovy. Osobnost vychovatele a učitele. Učitelství jako profese. Proměny učitelské profese v historické perspektivě. Syndrom vyhoření a možnosti prevence. Podpora duševního zdraví ve škole. 14. Výchova a sebevýchova. Rodina a výchova. Proměny současné rodiny. Spolupráce rodiny a školy. Rozvoj dítěte ve volném čase.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Přednáška, Cvičení
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět seznamuje studenty s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání v kontextu specifik primárního stupně. Dalším cílem je vhled do obecně pedagogických souvislostí výchovy a vzdělávání s ohledem na specifika (věková, vzdělávací) žáků 1. stupně ZŠ.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
Předpoklady
Základní orientace v oboru.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Ústní prezentace samostatné práce studenta

Aktivní účast na cvičeních, seminární práce, zkouška.
Doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M.; SEDLÁČKOVÁ, A.; VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe.. Brno: MU, 2020. ISBN 978-80-210-9585-.
  • BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie.. Brno:MU, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
  • BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-432-2.
  • DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
  • FRYČ, J., MATUŠKOVÁ, Z., KATZOVÁ, P. . Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. ISBN 978-80-87601-46-4.
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009..
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • KRATOCHÍLOVÁ, J., HORKÁ, H., CHALOUPKOVÁ, L. Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy.. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7894-9.
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
  • LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
  • NĚMEC, Z. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: UK, 2020. ISBN 978-80-7603-219-4.
  • PÁCHOVÁ, A., BITTNEROVÁ, D., FRANKE, A., RENDL, M., SMETÁČKOVÁ, I. Školní a mimoškolní vzdělávání žáků z vyloučených lokalit.. Praha: PedF UK, 2018. ISBN 978-80-7603-002-2.
  • POCHE KARGEROVÁ, J.. Spolupráce s rodinou a komunitou v programu Začít spolu. Praha: Pasparta Publishing, 2019. ISBN 978-80-88290-27-8.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • RICHTEROVÁ, M., ZVÍROTSKÝ, M., BENDL, S. Šikana v otázkách a odpovědích. Praha: PedF UK, 2022. ISBN 8-80-7603-300-9.
  • SMETÁČKOVÁ, I., ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I., MARTANOVÁ, V., PÁCHOVÁ, A., FRANCOVÁ, V. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1668-1.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M., NAVRÁTILOVÁ, J. Výuková komunikace. Brno: MU, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování.. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9.
  • ŠMELOVÁ, E.; PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, D.; RAŠKOVÁ, M. Primární a preprimární vzdělávání s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí.. Olomouc: UPOL, 2021. ISBN 978-80-244-6099-4.
  • TITLMANOVÁ, M.. Prevence rizikového chování: praktická příručka pro práci se třídou. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7603-034-3.
  • ZVÍROTSKÝ, M., BENDL. S., RICHTEROVÁ, M. Příběh školní šikany: učebnice pro pedagogické pracovníky. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4825-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr