Vyučující
|
-
Bosáková Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1.Osobnostní a profesní růst učitele 1. st. ZŠ. Sebereflektivní techniky profesního rozvoje. Studentské portfolio a plánování studentských workshopů. 2.Pojetí primárního vzdělávání ve waldorfské škole - (integrovaná výuka, celostní rozvoj žáka, pojetí výtvarných, hudebních a pracovních činností, učitel, slavnosti, spolupráce rodičů a školy). Exkurze do vybrané školy. 3.Reflexivní seminář k waldorfskému vzdělávání. 4.Primární vzdělávání Montessori (pojetí trojročí, věková heterogenita, senzomotorický materiál a vzdělávací oblasti, práce s chybou, individuální přístup k dítěti). Exkurze do vybrané školy. 5. Reflexivní seminář k Montessori vzdělávání. 6."Učíme (se) venku" - badatelství ve výuce, kooperativní výuka, aktivizační metody ve výuce, formativní hodnocení. Exkurze do vybrané školy. 7.Reflexivní seminář k vzdělávacímu konceptu Učíme (se) venku. 8.Učitel v inovativní škole. Diskuse s učitelem z praxe. 9.Reflexivní seminář k pojetí učitele v inovativní škole. 10.Inovující se škola - wellbeing / zdraví ve škole / projektové vyučování / žák jako (spolu)tvůrce školy / dětský parlament. Exkurze do vybrané školy. 11.Reflexivní seminář k inovující se škole. 12.Příprava a realizace studentských workshopů. Reflexe a hodnocení studentských portfolií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s inovativními způsoby a koncepcemi primárního vzdělávání. Studenti budou pozorovat, analyzovat a reflektovat vybrané pedagogické jevy z praxe inovativních škol. Součástí předmětu jsou exkurze do vybraných inovativních škol, diskuse s učiteli z praxe, studentské reflexe. Student v průběhu semestru průběžné zpracovává portfolio a realizuje studentský workshop.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Kolokvium
Vedení portfolia k praxi, Ústní kolokvium k reflexi praxe
|
Doporučená literatura
|
-
DANIŠOVÁ, J. Učíme se venku. Kde a jak začít. Praha: Tereza, 2020. ISBN 978-80-87905-26-5.
-
DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy.. Olomouc: UPOL, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5.
-
JANÍK, T., ČERNÁ, M., VYSTRČILOVÁ, P., VAĎUROVÁ, H., NEHYBA, J. et al. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele.. Brno: MUNI, 2021. ISBN 978-80-210-9956-2.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, J. et al. Připravenost studenta učitelství: sebehodnocení v jádrových dovednostech výuky. Brno: MU, 2022. ISBN 978-80-280-0221-3.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, J. et al. Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství.. Brno: MU, 2020. ISBN 978-80-210-9581-6.
-
MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
-
STEINER, R. Výchova dítěte: Metodika vyučování. Olomouc: Michael, 2021. ISBN 978-80-86340-68-5.
-
TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů.. PedF UK, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
-
VÁŇOVÁ KREJČOVÁ, V. Začít spolu v kostce: vzdělávací program pro 21. století. Praha: Step by Step ČR, 2022. ISBN 978-80-907802-3-1.
|