Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
POZOR: Předmět je určený pro studenty 4. a 5. ročníku jako příprava na státní závěrečnou zkoušku z obou částí českého jazyka (jazyková i literární). Předmět je rozdělený na dva základní okruhy - lingvistický a literární a je pojímán jako celkový souhrn učiva (upravený pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ). V problematice jsou konzultovány následující okruhy jazyka, vždy zároveň se zřetelem k didaktické problematice. Tematické okruhy cvičení: Lingvistický okruh: 1. Národní jazyk český. Zvuková stránka jazyka. Grafická stránka jazyka. 2. Problematika lexikologie. Pojmenování a jeho druhy. Slovo a slovní zásoba. Tvoření slov. 3. Problematika slovních druhů. Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie a tvary sloves. 4. Neohebné slovní druhy. 5. Syntaktická problematika vět a větných členů. Zvláštnosti a nepravidelnosti větné stavby. 6. Slohové postupy a útvary. 7. Funkční styly subjektivní a objektivní. Literární okruh: 8. V problematice dětské literatury jsou diskutována následující témata, vždy s návazností na didaktiku literatury. 9. Vymezení pojmu "literatura pro děti a mládež" 10. Dětský aspekt a specifické rysy literatury pro děti a mládež 11. Vznik a vývoj žánrů literatury pro děti a mládež 12. Světová knižní produkce pro děti a mládež v žánrovém kontextu v dobových souvislostech 13. Česká knižní produkce pro děti a mládež v žánrovém kontextu v dobových souvislostech 14. Shrnutí problematiky a diskuze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace, Seminář
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je shrnout a utřídit základní obsahy lingvistických a literárních disciplín upravené pro potřeby studentů učitelství 1. stupně ZŠ a se zřetelem k didaktické problematice. V souladu s tímto pojetím je předmět rozdělený na dva základní okruhy - lingvistický a literární.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností, Test
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění seminárních úkolů. Zakončeno zápočtem. DISTANČNÍ VÝUKA: plnění distančních seminárních úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český.
-
BEDNÁŘOVÁ, Jana. Literární výchova v podmínkách školní edukace. Liberec: TUL, 2008. ISBN 978-80-7372-371-2.
-
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
ČEŇKOVÁ, Jana a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-x.
-
ČERNÁ, M., HÁJKOVÁ, E. Český jazyk B pro studující učitelství 1. stupně ZŠ a SpPg: (syntax, stylistika, vývoj českého jazyka). Praha: PedF UK, 1999.
-
HAVLOVÁ, I. a kol. Český jazyk A pro studující učitelství 1. st. ZŠ a SPPg.. Praha-UK, 1999.
-
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. [i.e. 4. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8.
|