Lecturer(s)
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Thematic areas: 1. The role of the literary text. 2. Literary education competences of the teacher. 3. Methods for reading literacy. 4. Practical outputs - verification of methods for reading literacy. 5. Student presentations.
|
Learning activities and teaching methods
|
Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments), Seminár
- Class attendance
- 14 hours per semester
- Home preparation for classes
- 14 hours per semester
- Semestral paper
- 20 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The aim of the seminar is to familiarize students with the basic concepts of reading literacy. Consequently, they will practice different methods that are appropriate for developing children's reading literacy.
Theoretical knowledge and practical skills in the field.
|
Prerequisites
|
General orientation in the subject.
|
Assessment methods and criteria
|
Presentation of group work
Participation in seminars, presentation. The course is held in Czech language, the requirements are stated in the Czech version.
|
Recommended literature
|
-
Literatura pro děti mladšího školního věku.
-
ANTOŠ I., JOHNOVÁ, J.. Předškoláci ve škole. Liberec, 2018. ISBN 978-80-7424-106-2.
-
BUZAN, T. Myšlenkové mapy pro děti. Brno, 2013. ISBN 978-80-265-0121-3.
-
GEBHARTOVÁ, V.. Jak a co číst dětem v MŠ.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-854-8.
-
HAUSENBLAS, O. Čeština doopravdy. Dobříš, 2015. ISBN 978-80-260-8165-4.
-
JOHNOVÁ, J.. Didaktický pohled na inovativní přístup v hodinách psaní.. Český jazyk a literatura, roč. 64 / 2013-2014, s. 185-190, 2014.
-
LEPILOVÁ, K.. Cesty ke čtenářství. Vyprávějte si s námi.. Brno, 2014. ISBN 978-80-266-0112-8.
-
MACHKOVÁ, E.. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk.. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
MARUŠÁK., R.. Literatura v akci. Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
-
TOMÁŠKOVÁ, I.. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
|