Vyučující
|
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o problematice psaného a konstruovaného písma. Dodržení proporcí a konstruování jednotlivých liter abecedy. Seznámit se s typografií jako samostatným prvkem i jako součástí výtvarného díla. Tvorba nového vlastního písma (dle daných zákonitostí) a využití písma v užité plakátové a knižní tvorbě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout základní informace o psaném a konstruovaném písmu, konstruování jednotlivých liter abecedy, seznámit se s typografií jako samostatným prvkem i jako součástí výtvarného díla. Osnova: Historický vývoj písma, jeho formy. Využití písmen jako výtvarného prvku v hodinách výtvarné výchovy na ZŠ. Hra s písmeny. Nové tvarové konfigurace, symetrická parafráze. Statické a dynamické uspořádání prvků. Hra s písmem a tvarové asociace. Přeměna jednoho tvaru v druhý (rozfázování děje). Kompoziční řešení plochy (plakát, obal knihy, reklama). Základy kaligrafie (grotesk, kurzíva). Znak, symbol, logotyp. Piktogram, iniciála, monogram, exlibris. Soubor prací je hodnocen z hlediska vhodného výběru námětu, výtvarného zpracování, tvůrčího a inovačního přístupu, autentičnosti, způsobu adjustace, dokumentace a prezentace.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Aktivní účast, plnění dílčích úkolů, vypracování úkolů podle zadání.
|
Doporučená literatura
|
-
HARRIS, D. Kaligrafie. Slovart, 2004.
-
MENHART, O. Nauka o písmu. Praha: SNTL, 1976.
-
RAMBOUSEK, J. Písmo a jeho užití . Praha: Orbis, 1953.
-
ZHOŘ, I. Výtvarná výchova v projektech I, II.
|