| Název předmětu | Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání |
|---|---|
| Kód předmětu | KSH/PVKSV |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Sociologické přístupy v sociologii výchovy a vzdělávání. 2. Vztah společnosti, výchovy a vzdělá(vá)ní. 3. Funkce výchovy a vzdělá(vá)ní ve společnosti. 4. Socializační proces ve školním prostředí. 5. Výchova v kontextu společenského uspořádání. 6. Škola jako mocenský nástroj - základní teoretické koncepty. 7. Vliv rodinného zázemí na vzdělávací a výchovný proces. 8. Rovnost v přístupu ke vzdělání. 9. Genderové aspekty výchovy a vzdělávání. 10. Gramotnost a funkční gramotnost. 11. Vzdělanost a pracovní trh. 12. Základní aspekty vzdělávacího systému v ČR. 13. Čtenářství jako lakmusový papírek vzdělanosti společnosti.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Kurz studujícím nabízí seznámení se sociologií výchovy a vzdělávání, což je vědní disciplína na pomezí sociologie a pedagogiky. Předmět zachycuje jak makrospolečenské procesy vztahu vzdělávacího systému, trhu práce a distribuce moci, tak interpersonální procesy ovlivňující osobnost jedince a jeho přístup ke vzdělávání i k sobě samotnému. Hlavním cílem předmětu je přiblížit studujícím klíčové teorie, empirické výzkumy a aktuálními zjištění z této oblasti se specifickým zaměřením na vybraná témata: gramotnost, rovnost v přístupu ke vzdělání, socializaci či čtenářství.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|