Předmět: Speciálněpedagogická praxe 1

« Zpět
Název předmětu Speciálněpedagogická praxe 1
Kód předmětu KSS/BMP1
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Jedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
  • Čavojská Gabriela, Mgr.
  • Hodíková Barbora, Mgr.
  • Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
S vybraným zařízením Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická TUL uzavře Smlouvu o zabezpečení praxe studenta. Smlouva se uzavírá vždy před nástupem studenta na praxi. Dále je student povinen v předem stanoveném termínu před nástupem na výkon odborné praxe odeslat e-mailem vyplněný Formulář pro oznámení výkonu odborné praxe, ve kterém student praxi vykonává. Tento Formulář obsahuje podrobné informace o výkonu praxe. V průběhu praxe student vypracovává Deník odborné praxe, který obsahuje potvrzení o vykonané praxi, formulář o mlčenlivosti a záznamy z praxe. S předmětem je provázán studijní předmět Reflexe speciálně pedagogické praxe.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace a obhajoba písemné práce, Pozorování, Prezentace práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností v oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálněpedagogické práci, které pak v průběhu praxe využívá a reflektuje. Praxe také umožňuje studentům naučit se kritické reflexi profese speciálního pedagoga a sebereflexi. Student v rámci praxe získá orientaci v problematice řešené na vybraném pracovišti, v základních výchovně vzdělávacích přístupech, reedukačních metodách, v legislativních normách vztahujících se k výkonu vybraného pracoviště, a bude veden k aplikaci znalostí a dovedností získaných v průběhu studia do speciálněpedagogické praxe. Smyslem praxe je, aby se student seznámil s jedinci se speciálními potřebami v celém spektru speciální pedagogiky (z hlediska věku, typu speciálních potřeb, typu zařízení apod.). Studenti si vybírají instituce pro výkon odborné praxe dle pokynů vyučujícího. Student může praxi vykonat v zařízení, které si sám po dohodě s vyučujícím vybere, nebo v některém z vhodných fakultních zařízení Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.
Cílem odborné praxe je osvojení praktických dovedností v oblasti speciální pedagogiky. Na základě spojení znalostí teoretické výuky a dovedností výuky praktické si student osvojí kompetence ve speciálněpedagogické práci, které pak v průběhu praxe využívá a reflektuje. Praxe také umožňuje studentům naučit se kritické reflexi profese speciálního pedagoga a sebereflexi. Student v rámci praxe získá orientaci v problematice řešené na vybraném pracovišti, v základních výchovně vzdělávacích přístupech, reedukačních metodách, v legislativních normách vztahujících se k výkonu vybraného pracoviště, a bude veden k aplikaci znalostí a dovedností získaných v průběhu studia do speciálněpedagogické praxe. Smyslem praxe je, aby se student seznámil s jedinci se speciálními potřebami v celém spektru speciální pedagogiky (z hlediska věku, typu speciálních potřeb, typu zařízení apod.). Studenti si vybírají instituce pro výkon odborné praxe dle pokynů vyučujícího. Student může praxi vykonat v zařízení, které si sám po dohodě s vyučujícím vybere, nebo v některém z vhodných fakultních zařízení Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Z každé vykonané speciálněpedagogické praxe student odevzdává Deník odborné praxe, zpracovaný dle předem stanovených pokynů a požadavků. Student tento Deník průběžně doplňuje v závislosti na plnění praxe.
Doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr