Vyučující
|
-
Nádvorníková Lenka, Mgr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy 2. Demografická charakteristika stárnutí a stáří 3. Potřeby seniorů a jejich rodin 4. Organizace služeb pro seniory 5. Geriatrická a gerontologická diagnostika 6. Základní zdravotní problémy ve stáří 7. Faktory kvality života ve stáří 8. Gerontatogika 9. Thanatologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 72 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V předmětu Základy gerontologie a geriatrie se studenti seznámí se základními pojmy těchto vědních oborů. Získají základní informace o demografických údajích souvisejících se stárnutím a stářím. Tento předmět je zaměřen na sociální a etické aspekty zmíněné problematiky a umožňuje mimo jiné studentům pochopit systém sítě zdravotnické a sociální pomoci pro seniory. Posluchači se blíže seznámí s dílčími problémy gerontologie a geriatrie, s fyzickými, psychickými i sociálními problémy, které stáří přináší, a jejich řešením.
V předmětu Základy gerontologie a geriatrie se studenti seznámí se základními pojmy těchto vědních oborů. Získají základní informace o demografických údajích souvisejících se stárnutím a stářím. Tento předmět je zaměřen na sociální a etické aspekty zmíněné problematiky a umožňuje mimo jiné studentům pochopit systém sítě zdravotnické a sociální pomoci pro seniory. Posluchači se blíže seznámí s dílčími problémy gerontologie a geriatrie, s fyzickými, psychickými i sociálními problémy, které stáří přináší, a jejich řešením.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Manuálek sociální gerontologie. Brno: IDVPZ, 2002. ISBN 80-7013-363-5.
-
HOLMEROVÁ I. Vybrané kapitoly z gerontologie.. Praha: Česká alzheimerovská společnost, 2003. ISBN 80-86541-12-6.
-
JAROŠOVÁ, D. Péče o seniory. Ostrava: OSU, 2006. ISBN 80-7368-110 2.
-
THELENOVÁ, K. Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Liberec: TU Liberec, 2010. ISBN 978-80-7372-582-2.
-
WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4.
|