Předmět: Multicultural Perspectives of Disability

« Zpět
Název předmětu Multicultural Perspectives of Disability
Kód předmětu KSS/CMP
Organizační forma výuky Individuální konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
1. Základní pojmy 2. Pojetí zdravotního postižení 3. Instituce kompenzace postižení 4. Humanizace péče o osoby se zdravotním postižením 5. Kultura a subkultura jako rámec života s postižením 6. Prognóza budoucího soužití subkultur

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 32 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zabývá základním pojmoslovím z dané oblasti v kontextu života jedince se zdravotním postižením (sociální, rodinné, ekonomické, politické a zejména kulturní souvislosti). Hlavním tématem bude dále vývoj péče o jedince se zdravotním postižením v evropském sociálně politickém prostředí.
Předmět se zabývá základním pojmoslovím z dané oblasti v kontextu života jedince se zdravotním postižením (sociální, rodinné, ekonomické, politické a zejména kulturní souvislosti). Hlavním tématem bude dále vývoj péče o jedince se zdravotním postižením v evropském sociálně politickém prostředí. Studenti se seznámí s legislativou zaštiťující systém péče o osoby se zdravotním postižením. Studenti si osvojí znalosti o systému služeb a institucí pro jedince se zdravotním postižením. Studenti se seznámí s typy oprese, kterým jsou na multikulturní úrovni vystaveni lidé se zdravotním postižením. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům nejmodernější poznatky v oblasti zdravotního postižení, osvojit si adekvátní přístup k osobám se zdravotním postižením a vnímat jejich pozici ve společnosti jako významně odlišnou a ovlivněnou mnoha strukturálními opresemi. Dalším cílem je umožnit studentům, aby problematiku života se zdravotním postižením dokázali pojímat jako multikulturní záležitost.
Předpoklady
Aktivní znalost anglického jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • BROWN,K., RUTTER, L. Critical Thinking for Social Work.. Exeter: Learning Matters Ltd., 2006. ISBN 1-844450-49-X.
  • GATES, B. (ED.). Learning Disabilities Toward Inclusion. London: Churchill Livingstone, 2007. ISBN 978-0443101984.
  • PRIESTLEY, M. Disability. A Life Course Approach. Leeds University: Polity Press, 2003. ISBN 978-0745625133.
  • SNOWLING, M. Dyslexia. Oxford: Blackwell Publishers, 2000. ISBN 0631205748.
  • SWAIN, J. - FRENCH , S. - CAMERON, C. Controversial Issues in a Disabling Society. Buckingham-Philadelphia: Open University Press,, 2003. ISBN 0 -335 -20904 -1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr