Název předmětu | Zdraví a nemoc z psychologického a sociálního hlediska |
---|---|
Kód předmětu | KSS/CNH |
Organizační forma výuky | Přednáška + Individuální konzultace + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | jedenkrát v akademickém roce |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | nespecifikováno |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Pojetí zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska 2. Chronická nemoc a zdravotní postižení jako psychologický problém 3. Chronické onemocnění a zdravotní postižení jako příčina sociálních problémů 4. Psychosomatická onemocnění 5. Možnosti prevence tělesné a duševní nemoci a jejich důsledků 6. Zdravotní postižení a chronická nemoc v dětském věku 7. Zdravotní postižení a chronická nemoc v dospělém věku 8. Somatická nemoc ve stáří
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je porozumění psychickým a sociálním problémům osob trpících chronickým onemocněním a zdravotním postižením, zejména těm problémům, které vyplývají ze změny jejich sociálního postavení a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Porozumí problematice zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska. Studenti pochopí problematiku chronického onemocnění nebo zdravotního postižení jako psychosociální zátěže a jako životní výzvy, porozumí obranným reakcím na tuto zátěž a osvojí si způsoby zvládání této zátěže a možnosti jejího překonání. Důraz bude kladen na význam faktorů prostředí a faktorů osobnostních pro subjektivní vnímání zdravotního postižení a možnost jeho překonání. Studenti si osvojí znalosti, které umožní odhalit zátěž vyplývající z omezení, resp. ztráty pracovní aktivity a omezení v oblasti partnerské, resp. rodičovské role. Naučí se charakterizovat psychosomatické poruchy a onemocnění.
Cílem předmětu je porozumění psychickým a sociálním problémům osob trpících chronickým onemocněním a zdravotním postižením, zejména těm problémům, které vyplývají ze změny jejich sociálního postavení a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Porozumí problematice zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska. Studenti pochopí problematiku chronického onemocnění nebo zdravotního postižení jako psychosociální zátěže a jako životní výzvy, porozumí obranným reakcím na tuto zátěž a osvojí si způsoby zvládání této zátěže a možnosti jejího překonání. Důraz bude kladen na význam faktorů prostředí a faktorů osobnostních pro subjektivní vnímání zdravotního postižení a možnost jeho překonání. Studenti si osvojí znalosti, které umožní odhalit zátěž vyplývající z omezení, resp. ztráty pracovní aktivity a omezení v oblasti partnerské, resp. rodičovské role. Naučí se charakterizovat psychosomatické poruchy a onemocnění. |
Předpoklady |
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/CZN |
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |