Vyučující
|
-
Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojetí zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska 2. Chronická nemoc a zdravotní postižení jako psychologický problém 3. Chronické onemocnění a zdravotní postižení jako příčina sociálních problémů 4. Psychosomatická onemocnění 5. Možnosti prevence tělesné a duševní nemoci a jejich důsledků 6. Zdravotní postižení a chronická nemoc v dětském věku 7. Zdravotní postižení a chronická nemoc v dospělém věku 8. Somatická nemoc ve stáří
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 53 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je porozumění psychickým a sociálním problémům osob trpících chronickým onemocněním a zdravotním postižením, zejména těm problémům, které vyplývají ze změny jejich sociálního postavení a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Porozumí problematice zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska. Studenti pochopí problematiku chronického onemocnění nebo zdravotního postižení jako psychosociální zátěže a jako životní výzvy, porozumí obranným reakcím na tuto zátěž a osvojí si způsoby zvládání této zátěže a možnosti jejího překonání. Důraz bude kladen na význam faktorů prostředí a faktorů osobnostních pro subjektivní vnímání zdravotního postižení a možnost jeho překonání. Studenti si osvojí znalosti, které umožní odhalit zátěž vyplývající z omezení, resp. ztráty pracovní aktivity a omezení v oblasti partnerské, resp. rodičovské role. Naučí se charakterizovat psychosomatické poruchy a onemocnění.
Cílem předmětu je porozumění psychickým a sociálním problémům osob trpících chronickým onemocněním a zdravotním postižením, zejména těm problémům, které vyplývají ze změny jejich sociálního postavení a úbytku, resp. ztráty jejich rolí ve společnosti. Porozumí problematice zdraví a nemoci ze sociálního a psychologického hlediska. Studenti pochopí problematiku chronického onemocnění nebo zdravotního postižení jako psychosociální zátěže a jako životní výzvy, porozumí obranným reakcím na tuto zátěž a osvojí si způsoby zvládání této zátěže a možnosti jejího překonání. Důraz bude kladen na význam faktorů prostředí a faktorů osobnostních pro subjektivní vnímání zdravotního postižení a možnost jeho překonání. Studenti si osvojí znalosti, které umožní odhalit zátěž vyplývající z omezení, resp. ztráty pracovní aktivity a omezení v oblasti partnerské, resp. rodičovské role. Naučí se charakterizovat psychosomatické poruchy a onemocnění.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
KSS/CZN
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BOUCHAL, M. Psychologie v lékařství. Brno: MU, 1993. ISBN 80-210-0641-2.
-
COHEN, R. M. Nejčastější psychické poruchy v klinické praxi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-497-4.
-
DZÚROVÁ, D. Duševní zdraví v sociodemografických souvislostech: výsledky výběrového šetření v České republice. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000. ISBN 80-238-6038-0.
-
KALÁBOVÁ, H. Fenomenologie zdraví a nemoci. Liberec: TU v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-725-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Úvod do vývojové psychopatologie I. Psychologie somaticky nemocných dětí.. Liberec: TU v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-593-1.
-
VOTAVA, J. A KOL. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
|