Předmět: Osobní a pedagogická asistence

« Zpět
Název předmětu Osobní a pedagogická asistence
Kód předmětu KSS/COA
Organizační forma výuky Individuální konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Braumová Zdeňka, Mgr. Ph.D.
  • Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Nové trendy ve speciálně pedagogické podpoře zdravotně postižených jedinců 2.Asistenční služby 3.Osobní asistence 4.Pedagogická asistence

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zabývá aktuálními problémy integrace jedinců se speciálními potřebami do společnosti. Vymezuje úlohu, práva, povinnosti a nároky na odborné kompetence asistenta pedagoga a osobního asistenta při integraci jedinců se zdravotním postižením. Studenti se seznámí také s legislativní a finanční podporou asistenčních služeb.
Předmět se zabývá aktuálními problémy integrace jedinců se speciálními potřebami do společnosti. Vymezuje úlohu, práva, povinnosti a nároky na odborné kompetence asistenta pedagoga a osobního asistenta při integraci jedinců se zdravotním postižením. Studenti se seznámí také s legislativní a finanční podporou asistenčních služeb.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a zpracování semestrální práce. Další požadavky specifikuje vučující předmětu.
Doporučená literatura
  • Nařízení vlády č. 469/2002 Sb., kterým se stanoví Katalog prací a kvalifikační předpoklady..
  • Vyhláška č. 147 / 2011, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBEK, K., RŮŽIČKA, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc, Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-2441-436-8.
  • BLECHOVÁ, P. Jak se dělá škola pro všechny. Kladno, Aisis, 2005. ISBN 80-2394-667-6.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr