Předmět: Obecně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice

« Zpět
Název předmětu Obecně pedagogické aspekty ve speciální pedagogice
Kód předmětu KSS/COP
Organizační forma výuky Přednáška + Tutorial + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
  • Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do problematiky 2. Počátky a historický vývoj pedagogiky 3. Výchova a činitelé výchovy 4. Výchovně vzdělávací proces 5. Výchovně vzdělávací soustava v ČR 6. Alternativní školství

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 64 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy z oblasti obecné pedagogiky. Předmět poskytuje informace o základních charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Zabývá se výchovně vzdělávacím procesem a jeho řízením. Seznamuje studující se současnou českou výchovně vzdělávací soustavou i se specifiky alternativního školství. Studenti dovedou pedagogické poznatky aplikovat při práci s dítětem. Cílem předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického. Umožnit studentům vytvořit si jasnější náhled a pozici pro řešení problémových situací ve výchovně vzdělávacích institucích.
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy z oblasti obecné pedagogiky. Předmět poskytuje informace o základních charakteristikách pedagogiky jako vědy, o jejím vzniku a vývoji, předmětu, významu a vztahu k ostatním vědám. Zabývá se výchovně vzdělávacím procesem a jeho řízením. Seznamuje studující se současnou českou výchovně vzdělávací soustavou i se specifiky alternativního školství. Studenti dovedou pedagogické poznatky aplikovat při práci s dítětem. Cílem předmětu je představit obecnou pedagogiku jako součást soustavy společenských věd a poskytnout vhled do problematiky výchovně vzdělávacího procesu z hlediska pedagogického. Umožnit studentům vytvořit si jasnější náhled a pozici pro řešení problémových situací ve výchovně vzdělávacích institucích.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
  • JŮVA. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. Základy pedagogiky. Praha: VŠCHT, 2005. ISBN 80-7080-573-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr