Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Role a význam volného času v lidském životě 2. Výchova mimo vyučování 3. Výchovné a vzdělávací činnosti v době mimo vyučování 4. Nové přístupy v pedagogice volného času 5. Konkrétní praktické činnosti vhodné pro mimoškolní edukaci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 38 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 66 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
V předmětu Volnočasové aktivity ve speciální pedagogice pochopí studenti význam volného času obecně, ale zejména pak ve vztahu k jedincům se speciálními potřebami. Studenti si osvojí základní teoretické poznatky z výchovy ve volném čase, její cíle, obsah, seznámí se s institucemi, kde výchova ve volném čase nejčastěji probíhá. Budou při realizaci volnočasových aktivit schopni zohlednit specifika jedinců s jednotlivými typy postižení či znevýhodnění. Na nezbytný teoretický úvod potom naváží praktickými činnostmi, které jsou vztaženy především do oblasti trávení volného času jedinců se speciálními potřebami, tedy do oblasti volnočasových aktivit ve speciální pedagogice. V rámci prakticky orientované výuky si vyzkouší práci se speciálními přístupy a pomůckami, které se mohou uplatňovat ve volnočasové edukaci a všeobecném rozvoji těchto jedinců.
V předmětu Volnočasové aktivity ve speciální pedagogice pochopí studenti význam volného času obecně, ale zejména pak ve vztahu k jedincům se speciálními potřebami. Studenti si osvojí základní teoretické poznatky z výchovy ve volném čase, její cíle, obsah, seznámí se s institucemi, kde výchova ve volném čase nejčastěji probíhá. Budou při realizaci volnočasových aktivit schopni zohlednit specifika jedinců s jednotlivými typy postižení či znevýhodnění. Na nezbytný teoretický úvod potom naváží praktickými činnostmi, které jsou vztaženy především do oblasti trávení volného času jedinců se speciálními potřebami, tedy do oblasti volnočasových aktivit ve speciální pedagogice. V rámci prakticky orientované výuky si vyzkouší práci se speciálními přístupy a pomůckami, které se mohou uplatňovat ve volnočasové edukaci a všeobecném rozvoji těchto jedinců.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje semestrální prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu. Po dobu nařízené distanční výuky bude kontaktní účast na přednáškách a seminářích nahrazena plněním dílčích úkolů a komunikací se studenty v e-learningovém kurzu či on-line výukou.
|
Doporučená literatura
|
-
ČINČERA, J. Práce s hrou. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
-
FILATOVA, R. Snoezelen - MSE. Tiskárna Kleinwächter, 2014. ISBN 978-80-905419-3-1.
-
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4.
-
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B. (ED.). Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
-
PREISS, M., KŘIVOHLAVÝ J. Trénování paměti a poznávacích schopností. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2738-7.
-
SPOUSTA, V. A KOL. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno: MU v Brně, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
-
SPOUSTA, V. A KOL. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno: MU v Brně, 1994. ISBN 80-210-1007-X.
-
VÁŽANSKÝ, M., SMÉKAL, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typie, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
|