Předmět: Edukace ve speciální pedagogice

« Zpět
Název předmětu Edukace ve speciální pedagogice
Kód předmětu KSS/CPV
Organizační forma výuky Přednáška + Tutorial + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
  • Meier Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika, její obsah a vývoj 2. Problematika výchovné práce 3. Plánování výchovně vzdělávací činnosti 4. Vybrané didaktické metody a přístupy ve výchově 5. Specifika výchovné práce v jednotlivých vývojových obdobích dítěte 6. Volnočasové aktivity 7. Autorita vychovatele

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci předmětu se studenti seznámí s metodikou výchovné práce diferencovaně dle věku dítěte s hlavním důrazem na výchovu dětí školního věku a mladistvých. Studenti získají dovednost prostřednictvím výchovného působení ovlivňovat jednání vychovávaného jedince, rozvíjet jeho sebedůvěru, empatii, sebeovládání, vytvářet pocit odpovědnosti. Studenti pochopí principy, na kterých se staví autorita vychovatele. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům teoretické znalosti ze základů didaktiky. Seznámit je se základními pojmy, didaktickými zásadami a problematikou výchovné práce. Cílem je i podpořit dovednosti studentů v oblasti plánování a realizace výchovně vzdělávacích činností v oblasti stanovení vhodných cílů, volby metod, prostředků a forem výchovné práce s ohledem na specifické potřeby klientů.
V rámci předmětu se studenti seznámí s metodikou výchovné práce diferencovaně dle věku dítěte s hlavním důrazem na výchovu dětí školního věku a mladistvých. Studenti získají dovednost prostřednictvím výchovného působení ovlivňovat jednání vychovávaného jedince, rozvíjet jeho sebedůvěru, empatii, sebeovládání, vytvářet pocit odpovědnosti. Studenti pochopí principy, na kterých se staví autorita vychovatele. Cílem předmětu je zprostředkovat studentům teoretické znalosti ze základů didaktiky. Seznámit je se základními pojmy, didaktickými zásadami a problematikou výchovné práce. Cílem je i podpořit dovednosti studentů v oblasti plánování a realizace výchovně vzdělávacích činností v oblasti stanovení vhodných cílů, volby metod, prostředků a forem výchovné práce s ohledem na specifické potřeby klientů.
Předpoklady
Základní znalosti ze základů společenských věd. Získané znalosti z předmětu Obecná pedagogika.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J., NEVOLOVÁ, D., KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž:Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
  • MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • RASER, J. Jak vychovávat děti, se kterými se dá žít. Praha:Portál, 2000. ISBN 80-7178-459-1.
  • STŘELEC, S. Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno:MU, 2005. ISBN 80-210-3687-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr