Vyučující
|
-
Vítová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Surdopedie jako speciálně-pedagogický obor. 2. Klasifikace a etiologie sluchových vad. 3. Charakteristika jedince se sluchovým postižením. 4. Diagnostika sluchového postižení. 5. Specifika výchovy a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 65 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na seznámení se surdopedickou problematikou, přičemž studenti jsou vedeni k porozumění základní klasifikaci, příčinám a kompenzačním technikám. Cílem předmětu je podrobnější seznámení studentů s obtížemi, které zažívá osoba se sluchovým postižením. Studenti jsou vedeni k porozumění specifikům speciálně pedagogické péče o jedince se sluchovým postižením a to především v oblasti komunikace a rozvoje řeči.
Předmět je zaměřen na seznámení se surdopedickou problematikou, přičemž studenti jsou vedeni k porozumění základní klasifikaci, příčinám a kompenzačním technikám. Cílem předmětu je podrobnější seznámení studentů s obtížemi, které zažívá osoba se sluchovým postižením. Studenti jsou vedeni k porozumění specifikům speciálně pedagogické péče o jedince se sluchovým postižením a to především v oblasti komunikace a rozvoje řeči.
|
Předpoklady
|
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Pro získání zápočtu student vypracuje seminární prácí na téma zadané vyučujícím předmětu a v rozsahu dle pokynů vyučujícího s cílem ověření znalostí studentů získaných samostudiem. Získání zápočtu je podmínkou účasti na zkoušce. Požadavky zkoušky stanoví vyučující předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
-
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl.. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-006-0.
-
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl.. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998. ISBN 80-7216-075-3.
-
SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení: učební text pro studenty speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-098-6.
-
STRNADOVÁ, V. Úvod do surdopedie. Liberec: TU v Liberci, 2002. ISBN 80-7083-564-8.
|