Předmět: Syndrom vyhoření

« Zpět
Název předmětu Syndrom vyhoření
Kód předmětu KSS/CSV
Organizační forma výuky Individuální konzultace + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kliment Pavel, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vymezení základních pojmů 2. Procesuální stránka syndromu vyhoření 3. Objekt syndromu vyhoření - pracovníci pomáhajících profesí 4. Prevence a náprava syndromu vyhoření 5. Praktická a sebepoznávací část

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
  • Příprava na zápočet - 32 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
V rámci disciplíny se student seznámí se základním pojmoslovím, které se vztahuje k oblasti pracovního zatížení pomáhajících profesí. Získá znalost a porozumění pojmům pracovní stres, deprese, syndrom vyhoření. Budou objasněny mechanismy vzniku syndromu vyhoření, jeho prevence a možností léčby za použití postupů psychoterapie. Disciplína obsahuje také praktickou část, ve které má student možnost testování své vlastní míry pracovního zatížení. Student si také osvojí některé zásady duševní hygieny a postupů bezpečné abreakce emocí spojených s výkonem pomáhající profese. Představeny budou postupy relaxace vhodné pro posílení duševní odolnosti.
V rámci disciplíny se student seznámí se základním pojmoslovím, které se vztahuje k oblasti pracovního zatížení pomáhajících profesí. Získá znalost a porozumění pojmům pracovní stres, deprese, syndrom vyhoření. Budou objasněny mechanismy vzniku syndromu vyhoření, jeho prevence a možností léčby za použití postupů psychoterapie. Disciplína obsahuje také praktickou část, ve které má student možnost testování své vlastní míry pracovního zatížení. Student si také osvojí některé zásady duševní hygieny a postupů bezpečné abreakce emocí spojených s výkonem pomáhající profese. Představeny budou postupy relaxace vhodné pro posílení duševní odolnosti.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Pro získání zápočtu je nutná účast na semináři a vypracování seminární práce. Další požadavky specifikuje vyučující předmětu.
Doporučená literatura
  • HENNIG, C., KELLLER, G. Antistresový program pro učitele. Praha, Portál, 1996. ISBN 80-7178-093-6.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-551-3.
  • ŠVINGALOVÁ, D. Stres a "vyhoření" u profesionálů pracujících s lidmi. Liberec: TU Liberec, 2006. ISBN 80-7372-105-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr