Předmět: Polarizující témata ve vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Polarizující témata ve vzdělávání
Kód předmětu KSS/KKPT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
  • Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář: 1. Lidská práva optikou Listiny základních práv a svobod, která vymezuje základní principy soužití v demokratické společnosti a poskytuje každému člověku nezpochybnitelný standard ochrany jeho důstojnosti a práv. Hrozby pro stabilitu lidských práv v současné české společnosti. Hodnoty a (ne)rovnosti. 2. Polarizující téma - gender v české společnosti, evropském a světovém kontextu. Jak pracovat s tématem gender v kontextu vzdělávání a vzdělávání lidí se speciálními potřebami. Je gender popisnou nebo mocenskou kategorií? A co to znamená ve vzdělávání? 3. Polarizující téma - multikulturalismus a kulturní identita v české společnosti, evropském a světovém kontextu. Kdo jsou uprchlíci jako nositelé kultury? Co je to islám, islámský terorismus a odkud se vzal? Jak vzdělávat děti v multikulturalismu v české společnosti? Jak mohou kulturním odlišnostem rozumět žáci a studenti se speciálními potřebami? 4. Polarizující téma - umělá inteligence a strojový jazyk v české společnosti, v evropském a světovém kontextu. Etika umělé inteligence. Pracovní modely, komunikační modely, bezpečnost pro děti, žáky a studenty, dopad na vzdělávací způsoby a očekávání od výsledků vzdělávání. 5. Polarizující téma - duševní zdraví dětí a adolescentů v české společnosti, v evropském a světovém kontextu. Role speciálních pedagogů v multidisciplinárních týmech, v prevenci, depistáži a etických způsobech řešení témat spojených s ohroženým duševním zdravím. Příklady dobré praxe. 6. Polarizující téma - environmentální žal u dětí a dospívajících v české společnosti, v evropském a světovém kontextu. Environmentální úzkost či ekologická nebo klimatická úzkost žáků, studentů a studujících se speciálními vzdělávacími potřebami. Dopad pro perspektivy učení. Vazba na téma duševní zdraví. 7. Role speciálních pedagogů a pedagožek jako nositelů a nositelek hodnot majoritní kultury, jako profesionálů kompetentních v reflektování polarizujících témat a otevírajících prostor pro sdílení názorů, postojů a hodnot, které mohou na první pohled působit jako sporné.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, E-learning, Samostudium studentů
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
Výstupy z učení
Volitelná disciplína nabízí prostor pro hlubší zkoumání polarizujících témat ve společnosti z hlediska jejich dopadu na lidská práva a současně z hlediska jejich obrazu ve společnosti a možného odrazu ve vzdělávání. Cílem je otevřít dialog, zkoumat jednotlivé vrstvy daných témat a ukazovat na důsledky vybraných přístupů, postojů a názorů pro reálný život v kontextu vzdělávání, vzdělávacích institucí a společenské koheze, která je nezbytným předpokladem inkluze. Cílem je podpořit téma lidských práv jako možné centrální kategorie vzdělávání lidí se speciálními potřebami. Předmět navazuje na metodiku Prostor pro spor.
Volitelná disciplína nabízí prostor pro hlubší zkoumání polarizujících témat ve společnosti z hlediska jejich dopadu na lidská práva a současně z hlediska jejich obrazu ve společnosti a možného odrazu ve vzdělávání. Cílem je otevřít dialog, zkoumat jednotlivé vrstvy daných témat a ukazovat na důsledky vybraných přístupů, postojů a názorů pro reálný život v kontextu vzdělávání, vzdělávacích institucí a společenské koheze, která je nezbytným předpokladem inkluze. Cílem je podpořit téma lidských práv jako možné centrální kategorie vzdělávání lidí se speciálními potřebami. Předmět navazuje na metodiku Prostor pro spor.
Předpoklady
Znalost speciálně pedagogické problematiky a navazujících disciplín získaná z dosavadního studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student průběžně plní zadané úkoly dle pokynů vyučujícího. Student zpracuje zápočtovou práci. Předmět je určen pouze pro studenty 2. a 3. ročníku.
Doporučená literatura
  • AGHA, P. Lidská práva v mezikulturních perspektivách. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2958-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr