Předmět: Contemporary Trends in Special Education

« Zpět
Název předmětu Contemporary Trends in Special Education
Kód předmětu KSS/PLCT
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky jedenkrát v akademickém roce
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Thelenová Kateřina, PhDr. Ph.D.
  • Jihlavec Jan, Mgr. DiS.
Obsah předmětu
Přednáška: 1. Aktuální otázky určování a definování speciálních vzdělávacích potřeb - kompetence pedagoga, speciálního pedagoga, spolupracujících institucí, legislativní kontext. 2. Aktuální trendy v edukaci žáků a studentů talentovaných a mimořádně nadaných. 3. Aktuální trendy v edukaci žáků a studentů s odlišným mateřským jazykem, kulturní identita a inkluze. 4. Aktuální trendy edukace žáků a studentů s ohroženým duševním zdravím, spolupráce rodiny, školy a sociálních a komunitních institucí. 5. Aktuální otázky výzkumu ve speciální pedagogice a ve výzkumu speciálních vzdělávacích potřeb. Přenositelnost modelů komparativního výzkumu ze zahraničí do českého prostředí. 6. Role edukace v procesu destigmatizace lidí se speciálními vzdělávacími potřebami. 7. Multidisciplinární spolupráce ve vzdělávání lidí se speciálními potřebami. Osvěta, práce s veřejností a veřejným míněním. Společenská odpovědnost vzdělávacích institucí.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Samostudium studentů
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 46 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je představit a diskutovat aktuální otázky v oblasti vzdělávání žáků a studentů se speciální vzdělávacími potřebami. Studující budou pracovat se zdroji informací v angličtině, které odráží aktuální vývoj daných témat v zahraničí. Studující budou podporováni v kritickém myšlení také v oblasti možností komparace a replikace zahraničních modelů a způsobů práce do českého prostředí. Aktuální otázky vzdělávání lidí se speciálními potřebami jsou současně otázky, které jsou dlouhodobě reflektovány s vědomím, že není možné je nikdy uspokojivě a finálně zodpovědět.
Cílem disciplíny je představit a diskutovat aktuální otázky v oblasti vzdělávání žáků a studentů se speciální vzdělávacími potřebami. Studující budou pracovat se zdroji informací v angličtině, které odráží aktuální vývoj daných témat v zahraničí. Studující budou podporováni v kritickém myšlení také v oblasti možností komparace a replikace zahraničních modelů a způsobů práce do českého prostředí. Aktuální otázky vzdělávání lidí se speciálními potřebami jsou současně otázky, které jsou dlouhodobě reflektovány s vědomím, že není možné je nikdy uspokojivě a finálně zodpovědět.
Předpoklady
Aktivní znalost anglického jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student průběžně plní zadané úkoly dle pokynů vyučujícího. Student zpracuje zápočtovou práci. Předmět je určen pouze pro studenty 2. a 3. ročníku.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr