Předmět: Pohybová gramotnost

« Zpět
Název předmětu Pohybová gramotnost
Kód předmětu KTV/KPOGR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šeflová Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Základní pojmy a různé přístupy k pohybové gramotnosti. 2. Fyzická doména-zdravotně orientovaná zdatnost, její složky, rozvoj. 3. Pedagogická diagnostika zdravotně orientované zdatnosti, testové baterie, věková specifika. 4. Fyzická doména-motorická kompetence, základní pohybové dovednosti. 5. Psychomotorický vývoj v ontogenezi, motorické učení, oslabení motoriky a dyspraxie. 6. Rozvoj základních pohybových dovedností lokomočních, manipulačních a balančních. 7. Diagnostika psychomotorického vývoje prostředky motorické kompetence. 8. Afektivní doména-motivace a sebedůvěra, hodnocení, koncept self-efficacy. 9. Behaviorální doména-pohybové chování, životní styl. 10. Pohybová gramotnost v kontextu školní tělesné výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Cvičení
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Náplní předmětu je úvod do problematiky pohybové gramotnosti, která zahrnuje afektivní, fyzickou, kognitivní a behaviorální doménu. V každé z oblastí se studenti seznámí s teoretickými východisky, pedagogickou diagnostikou a intervencí ve školním prostředí.
Student se bude orientovat v teorii, v pedagogické diagnostice a intervenci ve školním prostředí pohybové gramotnosti.
Předpoklady
Základní orientace v kinantropologických pojmech.

Hodnoticí metody a kritéria
Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu

Aktivní účast na cvičeních, správně vyplněné a vyhodnocené pracovní listy, seminární práce.
Doporučená literatura
  • MALCOM, D. Sport, nedicine a health. London, New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-317-576-389.
  • MANSFIELD, L.; PIGGIN, J. Sport, physical activity and public health. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-08368-4.
  • SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7083-140-6.
  • ŠEFLOVÁ, I., DOLEŽALOVÁ, L. a kol. Rozvoj základních pohybových dovedností u dětí v mladším školním věku (s metodickými listy). Liberec: Technická univerzita, 2023. ISBN 978-80-7494-644-8.
  • ŠEFLOVÁ, I. Pohyb a zdraví: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. ISBN 978-80-7494-122-1.
  • VAŠÍČKOVÁ, J. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-4883-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr