Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Základní pojmy a různé přístupy k pohybové gramotnosti. 2. Fyzická doména-zdravotně orientovaná zdatnost, její složky, rozvoj. 3. Pedagogická diagnostika zdravotně orientované zdatnosti, testové baterie, věková specifika. 4. Fyzická doména-motorická kompetence, základní pohybové dovednosti. 5. Psychomotorický vývoj v ontogenezi, motorické učení, oslabení motoriky a dyspraxie. 6. Rozvoj základních pohybových dovedností lokomočních, manipulačních a balančních. 7. Diagnostika psychomotorického vývoje prostředky motorické kompetence. 8. Afektivní doména-motivace a sebedůvěra, hodnocení, koncept self-efficacy. 9. Behaviorální doména-pohybové chování, životní styl. 10. Pohybová gramotnost v kontextu školní tělesné výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Náplní předmětu je úvod do problematiky pohybové gramotnosti, která zahrnuje afektivní, fyzickou, kognitivní a behaviorální doménu. V každé z oblastí se studenti seznámí s teoretickými východisky, pedagogickou diagnostikou a intervencí ve školním prostředí.
Student se bude orientovat v teorii, v pedagogické diagnostice a intervenci ve školním prostředí pohybové gramotnosti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v kinantropologických pojmech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Prezentace osvojených vědomostí formou referátu
Aktivní účast na cvičeních, správně vyplněné a vyhodnocené pracovní listy, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
MALCOM, D. Sport, nedicine a health. London, New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-317-576-389.
-
MANSFIELD, L.; PIGGIN, J. Sport, physical activity and public health. London: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138-08368-4.
-
SUCHOMEL, A. Tělesně nezdatné děti školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2006. ISBN 80-7083-140-6.
-
ŠEFLOVÁ, I., DOLEŽALOVÁ, L. a kol. Rozvoj základních pohybových dovedností u dětí v mladším školním věku (s metodickými listy). Liberec: Technická univerzita, 2023. ISBN 978-80-7494-644-8.
-
ŠEFLOVÁ, I. Pohyb a zdraví: inovace výuky tělesné výchovy a sportu na fakultách TUL v rámci konceptu aktivního životního stylu. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014. ISBN 978-80-7494-122-1.
-
VAŠÍČKOVÁ, J. Pohybová gramotnost v České republice. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-4883-1.
|