Předmět: Psychologie vývojová

« Zpět
Název předmětu Psychologie vývojová
Kód předmětu KTV/PPSV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kulhánková Radka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Předmět, teorie, metody - Psychologické disciplíny - Fylogeneze, Antropogeneze, Ontogeneze (definice) - Cíle vývojové psychologie - Vymezení předmětu vývojové psychologie - Disciplíny vývojové psychologie - Oblasti psychického vývoje - Činitelé (dědičnost, prostředí) a procesy (zrání a učení) psychického vývoje - Metody vývojové psychologie 2. Periodizace vývoje - Typy periodizací dle zaměření - Definice psychického vývoje (je zákonitý proces, celistvý procesdle Vágnerová, 2005) - Vývojové mezníky - Senzitivní a kritická období Nejznámější periodizace vývoje: 3. E.H.Erikson - Teorie psychosociálního vývoje 4. J. Piaget - Teorie vývoje poznávacích procesů 5. L. Kohlberg - Teorie morálního vývoje 6. S. Freud - Teorie psychosexuálního vývoje 7. Psychomotorika, Děti a pohyb - Definování psychomotoriky - Zásady psychomotorických aktivit, kompetence - Pohybové aktivity u dětí - Rizika dnešního světa v oblasti pohybu dětí 8. Periodizace vývoje - Typy periodizací dle zaměření - Definice psychického vývoje (je zákonitý proces, celistvý procesdle Vágnerová, 2005) - Vývojové mezníky - Senzitivní a kritická období 9. Popis a základní charakteristika jednotlivých vývojových období: tzv. Eklektická "life - span" periodizace - Prenatální období - Novorozenecké období (0-1 měsíc) - Kojenecké období (1-12 měsíců) - Batolecí období (1-3 roky) - Předškolní období (3-6 roky) - Školní věk: mladší, střední a starší školní věk (6-12 let) - Období dospívání - adolescence (12-19let) - Mladá dospělost (20-35 let) - Střední dospělost (35-50 let) - Pozdní dospělost (50-70 let) - Stáří a dlouhověkost (70+ ) - Umírání a smrt 10. Modré zóny - Co jsou Modré zóny - Kde se vyskytují - Společné rysy obyvatel - Doporučení pro podporu dlouhověkosti

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout přehled o psychickém vývoji člověka, jeho základních etapách, procesech, klíčových obdobích a možných vývojových problémech. Pozornost bude věnována psychomotorickému vývoji dětí a faktorům podmiňující vývoj jedince.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vývojová 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prezentovat vybrané téma. 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Předpoklady
Student disponuje znalostmi z obecné psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. prezentace vybraného tématu 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
Doporučená literatura
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
  • ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
  • ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
  • Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
  • KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
  • Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • Říčan, P. Cesta životem. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
  • SMÉKAL, V. a kol. Dítě na prahu dospívání.. Brno: Barrister & Principal., 2004. ISBN 80-86598-84-5.
  • ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr