1. Předmět, teorie, metody - Psychologické disciplíny - Fylogeneze, Antropogeneze, Ontogeneze (definice) - Cíle vývojové psychologie - Vymezení předmětu vývojové psychologie - Disciplíny vývojové psychologie - Oblasti psychického vývoje - Činitelé (dědičnost, prostředí) a procesy (zrání a učení) psychického vývoje - Metody vývojové psychologie 2. Periodizace vývoje - Typy periodizací dle zaměření - Definice psychického vývoje (je zákonitý proces, celistvý procesdle Vágnerová, 2005) - Vývojové mezníky - Senzitivní a kritická období Nejznámější periodizace vývoje: 3. E.H.Erikson - Teorie psychosociálního vývoje 4. J. Piaget - Teorie vývoje poznávacích procesů 5. L. Kohlberg - Teorie morálního vývoje 6. S. Freud - Teorie psychosexuálního vývoje 7. Psychomotorika, Děti a pohyb - Definování psychomotoriky - Zásady psychomotorických aktivit, kompetence - Pohybové aktivity u dětí - Rizika dnešního světa v oblasti pohybu dětí 8. Periodizace vývoje - Typy periodizací dle zaměření - Definice psychického vývoje (je zákonitý proces, celistvý procesdle Vágnerová, 2005) - Vývojové mezníky - Senzitivní a kritická období 9. Popis a základní charakteristika jednotlivých vývojových období: tzv. Eklektická "life - span" periodizace - Prenatální období - Novorozenecké období (0-1 měsíc) - Kojenecké období (1-12 měsíců) - Batolecí období (1-3 roky) - Předškolní období (3-6 roky) - Školní věk: mladší, střední a starší školní věk (6-12 let) - Období dospívání - adolescence (12-19let) - Mladá dospělost (20-35 let) - Střední dospělost (35-50 let) - Pozdní dospělost (50-70 let) - Stáří a dlouhověkost (70+ ) - Umírání a smrt 10. Modré zóny - Co jsou Modré zóny - Kde se vyskytují - Společné rysy obyvatel - Doporučení pro podporu dlouhověkosti
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Prezentace práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
-
BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
-
ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
-
ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
-
FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
-
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
-
Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
-
PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
-
SMÉKAL, V. a kol. Dítě na prahu dospívání.. Brno: Barrister & Principal., 2004. ISBN 80-86598-84-5.
-
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|