1. Subject, theory, methods - Psychological disciplines - Phylogeny, Anthropogenesis, Ontogenesis (definition) - Goals of developmental psychology - Definition of the subject of developmental psychology - Disciplines of developmental psychology - Areas of psychological development - Factors (heredity, environment) and processes (maturation and learning) of psychological development - Methods of developmental psychology 2. Periodization of development - Types of periodizations according to focus - Definition of psychological development (is it a natural process, a holistic process...according to Vágnerová, 2005) - Developmental milestones - Sensitive and critical periods The most famous periodization of development: 3. E.H. Erikson - Theory of psychosocial development 4. J. Piaget - Theory of cognitive development 5. L. Kohlberg - Theory of moral development 6. S. Freud - Theory of psychosexual development 7. Psychomotorics, Children and movement - Defining psychomotorics - Principles of psychomotor activities, competences - Movement activities in children - Risks of today's world in the area of children's movement 8. Periodization of development - Types of periodizations according to focus - Definition of psychological development (is it a regular process, a holistic processaccording to Vágnerová, 2005) - Developmental milestones - Sensitive and critical periods 9. Description and basic characteristics of individual developmental periods: the so-called eclectic "life - span" periodization - Prenatal period - Newborn period (0-1 month) - Infant period (1-12 months) - Toddler period (1-3 years) - Preschool period (3-6 years) - School age: younger, middle and older school age (6-12 years) - Adolescence period (12-19 years) - Young adulthood (20-35 years) - Middle adulthood (35-50 years) - Late adulthood (50-70 years) - Old age and longevity (70+ ) - Dying and death 10. Blue Zones - What are Blue Zones - Where do they occur - Common characteristics of the population - Recommendations for promoting longevity
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Students' portfolio
- Home preparation for classes
- 12 hours per semester
- Preparation for credit
- 10 hours per semester
- Class attendance
- 28 hours per semester
- Preparation for exam
- 10 hours per semester
|
-
BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
-
ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
-
ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
-
FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
-
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
-
Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
-
PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha, Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
-
SMÉKAL, V. a kol. Dítě na prahu dospívání.. Brno: Barrister & Principal., 2004. ISBN 80-86598-84-5.
-
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|