Vyučující
|
-
Kulhánková Radka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pojem výchova, vzdělávání, učení. Osobnost a její utváření a rozvoj v procesu výchovy a vzdělávání. 2. Atmosféra sociální skupiny, sociální percepce, role ve skupině, nepsané normy skupiny. 3. Práce s pocity žáků jako prevence kázeňských problémů. 4. Výchova dětí, rizika. Definice termínů: Prožívání, Chování, Schopnosti, Rysy, Temperament, Charakter Role matky, role otce. 5. Poruchy chování. Dětské lži, zlozvyky, neposlušnost a nekázeň, vzdor a negativismus, záškoláctví, krádeže, drogová problematika, agresivní projevy. 6. Vývojové etapy dítěte dle potřeb - 1. a 2. stupeň ZŠ. 7. Práce se skupinami. Podmínky růstu pro skupiny a jednotlivce dle Carla Rogerse. 8. Základní sociální potřeby, důsledky jejich nedosycenosti v ZŠ. 9. Tematizovaná práce se skupinou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Cvičení, Seminární aktivity
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s oblastmi a tématy psychologie obecné, sociální a aplikované. Očekávaným výstupem je orientace studentů v základních konstruktech a terminologii ve vybraných oblastech psychologie.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu psychologie výchovy, vzdělávání, sociální a aplikované psychologie. 2. Popsat a analyzovat témata daného předmětu. 3. Využít získané poznatky a dovednosti v práci se skupinami. 4. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti.
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z obecné psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. prezentace tematizované hodiny, písemné zpracování aktivity 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
-
ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
-
ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
-
FRANZ, M. L. Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0863-1.
-
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
-
KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.
-
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
-
PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
-
SMÉKAL, V. a kol. Dítě na prahu dospívání.. Brno: Barrister & Principal., 2004. ISBN 80-86598-84-5.
-
ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
-
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
-
Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|