Vyučující
|
-
Kuprová Klára, PhDr. Ph.D.
-
Králíček Ondřej, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy. Charakteristika, historie, systematika obsahu a základní dělení úpolů. Organizace cvičení. 2. Základní obratnost, prvky pohybu v sebeobraně. Průpravné úpoly, úpolové hry. Taktika sebeobrany. 3. Úchopy, vyprošťování z úchopů. 4. Škrcení, obrana proti škrcení. 5. Páky, obrana proti páčení. 6. Údery, obrana proti úderům. 7. Boj v postoji, taktika boje v postoji 8. Boj na zemi, taktika boje na zemi. 9. Obrana proti ozbrojenému útočníkovi (pistole, nůž, hůl). 10. Přehozy, porazy a strhy. 11. Citlivá místa na lidském těle. 12. Obrana proti současnému útoku více útočníků, pomoc napadenému. 13. Vybrané prvky profesní sebeobrany. 14. Didaktické výstupy studentů. Při výuce je kladen důraz na didaktiku výuky uvedených úpolových dovedností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Výuka je zaměřena na demonstraci principů vyučování úpolových aktivit při současném osvojení příslušných pohybových dovedností. Student po absolvování předmětu získá teoretické znalosti z teorie a didaktiky úpolů a bude schopen předvést základní pohybové dovednosti.
|
Předpoklady
|
Základní pohybové dovednosti odpovídající věkové charakteristice studenta.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Účast na cvičeních. Předvedení nácviku vybraných pohybových dovedností.
|
Doporučená literatura
|
-
Fojtík, I. Úpoly ve školní tělesné výchobě I.. Praha: Univezita Karlova, 1984.
-
FOJTÍK, I. Úpoly ve školní tělesné výchově II.. Praha: Univerzita Karlova, 1990. ISBN 80-7066-258-1.
-
NÁCHODSKÝ, Z. Učebnice sebeobrany pro každého. Praha: Futura, 1992. ISBN 80-85523-01-09.
-
REGULI, Z. - ĎURECH, M. - VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.
-
SLAŽANSKÝ, T. Sebeobrana ve výuce na vysoké škole. Liberec: TUL, 2014. ISBN 978-80-7494-123-8.
|