| Název předmětu | Interakce uměním - výtvarné formáty pro širokou veřejnost |
|---|---|
| Kód předmětu | KUM/IU |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Diskuse o pojmech ? veřejný / soukromý, respektive ? umělecký / užitý 2. Diskuse o pojmech ? virtuální / fyzický, respektive ? občanský / osobní 3. Základní definice veřejného zájmu ? veřejného prostoru v Evropě a ve světě 4. Základní teoretické východiska: právo na město, participace, umění jako identifikační prostředek 5. Protest ? nesouhlas jako emancipační nástroj 6. Protest ? společný a individuální nesouhlas skrze umělecké gesto, nebo útok na umělecké dílo 7. Protest ? legislativa ? otevřený a subversivní nesouhlas, mediace a konsenzus 8. Hra ? jako emancipační princip lidského chování 9. Hra ? praktický nástroj ? dětské hřiště ? historie a příklady 10. Hra ? praktický nástroj ? dětské hřiště ? legislativa a navrhování, produkce a odhad nákladů 11. Slavnost ? zhmotnění paměti, kulturní hodnoty, nebo události uměleckým dílem 12. Slavnost ? jako spektákl, festival, výstava, produkce, spolupráce v týmu a odhad nákladů 13. Slavnost ? jako společný prožitek vytvářející sounáležitost, příležitosti a formáty spolupráce 14. Shrnutí ? typologie uměleckých zásahů do veřejného prostoru
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Předmět seznamuje studentstvo magisterského studia s teorií a praxi interakce umění a široké veřejnosti. Skrze autorsky zvolené okruhy (PROTEST, HRA a SLAVNOST) si představíme, jak lze na uměleckém díle pro širokou veřejnost efektivně spolupracovat. Umělecké dílo se se se svým publikem setkává také individuálně - například v galerii, nebo ve sbírce. Zásadní zónou interakce s uměním je ale právě veřejný prostor. Dochází v něm k četným společným prožitkům, které mohou trvat v čase. Mohou propojit různé generace obyvatelstva napříč sociálními vrstvami a etniky. Výtvarné prostředky lze použít k vyjádření občanského postoje ? souhlasu, nesouhlasu. Umělecké kvality můžeme využít při vytváření inspirativních a inkluzivních míst, parků, nebo interiérů. Dětská hřiště mohou pobízet ke hře, k učení a rozvíjet představivost. Umělecké dílo se může vztahovat k abstraktním lidským hodnotám, jako jsou solidarita, inkluze a ohleduplnost. Dělá tak například skrze trvalou připomínku události/osobnosti (památník, pomník, pamětní deska), nebo skrze dočasná inscenovaná lidská setkání (festivaly, site-specific intervence, guerilla akce). Tyto různé strategie vyžadují odlišné tvůrčí a produkční přístupy. Předmět odkryje specifika přípravy a realizace. Studující si je budou moci vyzkoušet praktickou zkouškou ? například vlastní interpretací některé z představených prací.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|