Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Úvod do semináře: Role literatury v umění 20. století 2. Manifesty avantgardy: Historie a význam pro umělce 3. Teoretické statě a jejich vliv na uměleckou praxi 4. Pedagogické návrhy: Umění a vzdělávání v kontextu 5. Různé formy prohlášení: Co nám říkají umělci? 6. Rozhovory s umělci: Odkazy a osobní příběhy 7. Vzpomínky umělců: Reflexe a osobní pohledy na tvorbu 8. Koncept prostoru: Teoretické přístupy ve 20. století 9. Pohyb v umění: Estetické a teoretické aspekty 10. Futurismus a jeho manifest: Základní myšlenky a aplikace 11. Bauhaus: Vliv na moderní umění a design 12. Dimenzionalismus a kinetismus: Nové přístupy v umění 13. Latinskoamerické umění: Klíčové texty a teorie 14. Minimální, konceptuální a environmentální umění: Reflexe a analýzy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cíl prvého ročníku kritického semináře bude spočívat v podrobném seznámení mladých, nastupujících umělců s literaturou od jejich předchůdců. Bude se zabývat všemi písemnými formami způsobu prezentace samotných umělců během dvacátého století od manifestů, programů, teoretických statí, pedagogických návrhů, nejrůznějších prohlášení, rozhovorů, vzpomínek. Ukáže různé možnosti, jak k psaní přistupovali zástupci avantgardního, moderního a postmoderního umění tak, aby studenty přivedl k vlastní kritické reflexi. Dvacáté století bylo širokým obdobím nejrůznějších osobních výpovědí umělců, kterým již nepostačovalo k vyjádření jejich umělecké dílo, ale často byli postaveni před nutnost jeho objasnění či obhájení před veřejností a výtvarnou kritikou. Dnes se ukazuje, že právě tato stránka nezbytně patří k výbavě jakéhokoli umělce, bez jejíž dovednosti nemůže svou práci představit. Úkolem studenta bude představit jím vybraný manifest či umělecký program v písemné podobě.
|
Předpoklady
|
- Zájem o teoretické a historické souvislosti umění 20. století. - Schopnost číst a analyzovat texty umělců (manifesty, programy, teoretické stati, rozhovory, vzpomínky). - Ochota reflektovat a kriticky hodnotit umělecké postoje minulých generací. - Schopnost písemně formulovat vlastní interpretace a závěry. - Připravenost propojit vlastní uměleckou tvorbu s teoretickým a historickým kontextem.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
- Aktivní účast na výuce a diskusích. - Studium a analýza vybraných textů umělců 20. století (manifesty, programy, teoretické stati, pedagogické návrhy, prohlášení, rozhovory, vzpomínky). - Schopnost kritické reflexe a srovnání různých přístupů k písemné prezentaci umělců. - Písemné zpracování a prezentace vybraného manifestu nebo uměleckého programu. - Schopnost propojit získané poznatky s vlastní uměleckou tvorbou a obhájit své postoje. - Odevzdání písemné práce ve stanoveném termínu.
|
Doporučená literatura
|
-
ANDĚL, Jaroslav. Umění pro všechny smysly.. Praha: Národní galerie v Praze, 1993. ISBN 80-7035-056-3.
-
FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura.. Praha: Academia, 2022. ISBN 978-80-200-3371-0.
-
KANDINSKY, Wassily. O duchovnosti v umění.. Praha: Triáda, 2009. ISBN 978-80-87256-08-4.
-
KLEE, Paul. Pedagogický náčrtník.. Praha: Triáda, 2002. ISBN 978-80-86138-15-.
-
KUPKA, František. Tvoření v umění výtvarném.. Praha: Brody, 1999. ISBN 80-86112-16-0.
-
MOHOLY - NAGY, Lázslo. Od materiálu k architektuře.. Praha: Triáda, 2002. ISBN 80-86138-29-1.
-
MONDRIAN, Piet. Lidem budoucnosti.. Praha: Triáda, 2002. ISBN 80-86138-31-3.
-
PEŠÁNEK, Zdeněk. Kinetismus.. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2021. ISBN 978-80-7331-591-7.
-
SRP, Karel. Mentis oculis.. Praha: Arbor vitae, 2022. ISBN 978-80-7467-160-9.
-
VOJVODÍK, Josef a Jan WIENDL (eds.). Heslář české avantgardy.. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80 7308-332-8.
|