Vyučující
|
-
Vitvarová Jana, Ing. Ph.D.
-
Tyl Pavel, Ing.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Filozofie lékařských systémů, současný stav 2. Legislativní otázky spojené s využitím ICT ve zdravotnictví 3. Biomedicínský inženýr jako uživatel NIS 4. Charakteristika nemocničních informačních systémů v ČR a zahraničí 5. Metodika plánování a realizace informačních technologií, uživatelské role 6. Problematika databázových systémů 7. Normy, Systém řízení bezpečnosti informací 8. Datová bezpečnost a ochrana citlivých údajů 9. Datové komunikační standardy 10. Možnosti zálohování pacientských dat 11. Elektronické karty, RFID, bezdrátová řešení 12. Bezdrátové komunikační protokoly a rozhraní pro přenos a sdílení bimedicínských dat 13. Mobilní zdravotnické aplikace 14. Perspektivy rozvoje NIS Cvičení: 1. Úvod, seznámení s náplní cvičení a podmínkami zápočtu, zadání samostatných úloh 2. Příklady řešení datových formátů 3. Komunikační protokoly 4. Elektronický zdravotní záznam, příklady řešení 5. Nemocniční informační systém, zpracování obrazových informací 6. Distribuované systémy ve zdravotnictví 7. Ochrana a bezpečnost dat - příklady řešení 8. Ochrana a bezpečnost dat - návrhy postupů 9. Elektronické karty, RFID, wifi 10. Orientace v příslušné legislativě 11. Praktické úlohy 12. Praktické úlohy 13. Praktické úlohy 14. Prezentace samostatných studentských prací, zápočet
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Demonstrace dovedností studentů
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 48 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o filozofii lékařských systémů, jejich vývoji, implementaci do provozu a technické podpoře. Studenti umí definovat základní filosofické myšlenky lékařských systémů. Studneti se umí orientovat v základní legislativě spojené s využitím ICT ve zdravotnictví. Studenti umí definovat a charakterizovat nemocniční informační systémy.
Studenti získají znalosti v daném předmětu v souladu s cílem a obsahem.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou formulovány v anotaci předmětu a studijním plánu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Didaktický test
Aktivní účast na cvičeních prověřovaná testy, splnění samostatné - semestrální úlohy a její prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
Metodika vykazování NZIS.
-
Mezinárodní klasifikace nemocí, 10. Revize.
-
Standard MZ ČR pro přenos dat mezi IS.
-
Berger, J. Informatika v klinické praxi. Grada Praha, 1993.
-
Kasal P., Svačina Š. Lékařská informatika. Karolinum, Praha, 1998.
-
Naidr J. P. Praktická cvičení z LI. Ústav LI 2. LF UK, Praha, 1998.
-
Svačina, Špunda. Výpočetní technika a informatika ve zdravotnictví. Praha, 1992.
|