Předmět: Softwarové inženýrství

« Zpět
Název předmětu Softwarové inženýrství
Kód předmětu MTI/STIN
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špánek Roman, Ing. Ph.D.
  • Svoboda Přemysl, Ing.
Obsah předmětu
Témata přednášek 1.Vztah SI k informatice, k systémovému inženýrství. Požadavky na SW a metody hodnocení kvality SW. 2.Softwarový proces, fáze softwarového procesu (specifikace, návrh, ověření, údržba). 3.Životní cyklus software, charakteristika jeho etap. 4.Základní modely softwarového procesu a jejich varianty. Iterace softwarového procesu. 5.Analýza a specifikace požadavků, diagram případů užití, strukturovaná analýza a její diagramy. ER, DFD, STD a další. 6.Objektová orientace diagramu tříd. Srovnání a užití objektového a strukturovaného přístupu. Nástin řešení v odpovídajících nástrojích pro tyto dva přístupy. 7.-9.Jazyk UML přehled jeho diagramů a základních konceptů, diagramy tříd a objektů, diagram komponent, diagram případů použití, diagram spolupráce, sekvenční a stavový diagram. 10.Diskuse užití UML a vazba na návrhové vzory (design patterns). 11.Návrh uživatelského rozhraní. Architektonické styly. Implementace. Prototypování. Programátorský styl a dokumentace kódu. Optimalizace programu. Verifikace a validace. Testování a jeho strategie. Údržba softwarových systémů. 12.Softwarová fyzika ? metriky, Halsteadova teorie, odhady nákladů. 13.Práce v týmech. Podpůrné prostředky pro týmovou práci. Konfigurační management. 14-Etické a právní aspekty tvorby softwaru. Extrémní programování. Náplň cvičení 1.-3.CASE (Computer-aided software engineering) Case Studio jako možnost strukturovaného návrhu a Enterprise Architect jako jeden z představitelů objektového návrhu. 4.-7. Individuální zadání a práce na projektech 8.UML (Unified Modeling Language) a návrhové vzory 9.-14. Individuální zadání a práce na projektech

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Pracovní činnosti (dílny)
  • Účast na výuce - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět uvádí studenty do problematiky života rozsáhlých SW projektů. Představuje softwarové inženýrství (SI) jako inženýrskou disciplínu zabývající se obecnou tvorbou SW z různých pohledů. Je představen soubor metod, pravidel a doporučení pro systémový přístup k softwarovému procesu ve všech jeho fázích. Předmět se zabývá také ekonomickými, etickými a profesními pohledy na tvorbu programového vybavení.
Student získá přehlednou informaci o návrhu, vývoji a údržbě rozsáhlých softwarových projektů. Na praktických úlohách získá především znalost analytických nástrojů a postupů.
Předpoklady
Nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Účast na cvičeních. Realizace zadané samostatné práce. Složení zkoušky.
Doporučená literatura
  • PRESSMAN, R.S. Software Engineering - Practitioner´s Approach. 5th Edition. McGraw-Hill, 2001..
  • ARLOW, NEUSTADT. UML a unifikovaný proces vývoje aplikací.. Addison-Wesley /Computer Press,, 2003.
  • BERCZUK. Software Configuration Management Patterns.. ddison-Wesley, 2003.
  • LARMAN. Agile and Iterative Development: A Manager's Guide.. Pearson/Addison-Wesley, 2004.
  • PALETA P. Co programátory ve škole neučí.. Brno, Computer Press, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr