Vyučující
|
-
Frydrych Dalibor, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Úvod do problematiky modelování rozsáhlých úloh 2. Moderní počítačové platformy a jejich využití v modelování 3. Organizace náročných výpočtů 4. Využití návrhových vzorů v modelování I 5. Využití návrhových vzorů v modelování II 6. Využití návrhových vzorů v modelování III 7. Formáty vstupně/výstupních datových souborů 8. Využití počítačových sítí v modelování 9. Masívní paralelismus 10. Informační jádro výpočtů na bázi metody konečných prvků 11. Diskretizace prostorové oblasti - síť. 12. Databáze materiálů - seznam materiálových parametrů 13. Výpočetní scénář - základní struktura výpočtů neustálených dějů 14. Výstupní soubor výsledků a následný post-processing vypočtených dat. Cvičení: 1. Seznámení se s nástroji používanými dále v semestru 2. Prostředí počítače, systémové proměnné a jejich využití 3. Návrhové vzory I 4. Návrhové vzory II 5. Návrhové vzory III 6. Návrhové vzory IV 7. Návrhové vzory V 8. Jednoduchý model - multithreading 9. Jednoduchý model - serverová část 10. Jednoduchý model - clientova část 11. Práce s clusterem 12. Příklad jednoduchého modelu metody konečných prvků 13. Příprava vstupních dat pro výpočet 14. Vyhodnocení výsledků, zhodnocení vlastností modelu - limity, použitelnost
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Problematika numerického modelování informačních systémů se neomezuje pouze na matematický popis systému, ale má i svá úskalí informační. Popsat informační systém matematickým modelem je jen první částí úlohy. Druhá část, neméně náročná, je přizpůsobení tohoto popisu počítači (jak navrhnout datové struktury, jak je uložit v počítači, jak organizovat vstupní a výstupní data, jak organizovat jejich zpracování), kdy je třeba respektovat jak hardwarové tak i softwarové vybavení. Do základního softwarového návrhové patří například návrhové vzory. Nedílnou součástí vývoje informačního systému je i organizace programátorského týmu.
Student získá pokročilé poznatky o stavbě informačních systémů a jejich implementaci ve formě numerického modelu. Zvláštní důraz je kladen na analytickou část procesu vývoje modelu. Základem analýzy je objektové paradigma. Z objektového paradigmatu pak vychází úrovně abstrakce. Pro zachycení abstrakce informačního systému jsou používány diagramy UML.
|
Předpoklady
|
Základní znalost programování, použití integrovaného vývojového prostředí, schopnost algoritmizace úlohy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Zápočet: Aktivní účast na cvičeních, úspěšné absolvování závěrečného testu. Zkouška: písemná a ústní
|
Doporučená literatura
|
-
A.Hunt, D.Thomas. The Pragmatic Programmer: From Journeyman to Master. Addison Wesley Longman, Inc., 1999. ISBN 978-0201616224.
-
B.Eckel. Thinking in JAVA. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 2000. ISBN 0-13-027363-5.
-
B.Eckel. Thinking in Patterns. MindView, Inc., 2003.
-
B.W.Fitzpatrick, B.Collins-Sussman. Team Geek - A Software Developer's Guide to Working Well with Others. O-Reilly Media Inc., 2012. ISBN 9-781-449-302-443.
-
E.Gamma, R.Helm, R.Johnson, and J.Vlissides. Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. AddisonWesley Professional, 1994. ISBN 978-0201633610.
-
I.Kraval. Analytické modelování informačních systémů pomocí UML v praxi. Object Consulting, 2010. ISBN 978-80-254-6986-6.
|