|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o programu Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
Název programu
|
Zeměpis se zaměřením na vzdělávání
|
Fakulta
|
FP
|
Platnost
|
2019 -
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Forma studia
|
Kombinovaná
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
7
|
Udělovaný titul
|
Bakalář
|
Limit kreditů
|
180
|
Vykazován
|
Ano
|
Garant programu
|
Drápela Emil, Mgr. Ph.D.
|
Jazyk
|
Čeština
|
Vzdělávací cíle
|
Záměrem bakalářského (Bc.) studia je zkvalitnění a rozšíření geografické kognitivní konstrukce základů oboru (geografie/zeměpisu) v kontextu učitelství na bázi kooperaci učitelů a studentů při hledání možného vyústění teoretických konceptů oboru a pedagogicko-psychologického modulu především pro vstup absolventa do NMgr. studia učitelství. Zaměření části výuky k vzdělávacím a výchovným problémům je rovněž zacíleno na potenciální uplatnění absolventa v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. i na SŠ. Vykonatelným cílem studia oboru je prohloubení a rozšíření znalostí oboru v rozsahu povinných (státnicových) předmětů. To značí, aby absolvent dokázal pomocí svých nabytých znalostí a dovedností odlišit a formulovat ukázky (příklady) integrace znalostí v problematice rozhodování o krajině a životním prostředí, chápání interkulturní problematiky v kontextu globálního občanství a to v globální, regionální a lokální dimenzi a dovedl formulovat problémy oboru založené na interdisciplinárním přístupu s cílem naučit se hledat pro ně řešení. Absolvent má dále na základě aktivit podle studijního plánu zvládat práci s informacemi v textové, grafické, kartografické hlavně digitální formě s důrazem na jejich reprezentace na bázi GIS. Pro dosažení uvedených cílů je nedílnou součástí výuky a samostatné práce prohlubování dovedností potřebných k získávání a prohlubování poznatků v oboru i jeho interdisciplinárního přesahu včetně využívání poznatků z cizojazyčné literatury.
|
Profil studijního programu
|
akademický
|
Číslo akreditace studijního programu
|
NAU-419/2018-7
|
Studijní program je již akreditován podle novely VŠ zákona
|
Ano
|
Studijní program je akreditován v rámci institucionální akreditace
|
Ne
|
Kód klasifikace oborů vzdělávání ISCED
|
0114
|
Joint-degrees
|
Ne
|
Studijní program je akreditován do
|
24.04.2029
|
Další informace o programu
|
Návaznost na další studijní programy
|
Absolventi studijního programu mohou pokračovat ve studiu navazujícího magisterského studijního programu Zeměpis se zaměřením na vzdělávání na FP TUL, příp. v obdobně zaměřených navazujících učitelských i oborově zaměřených magisterských studijních programech vysokých škol v České republice (např. Masarykova univerzita, Univerzita Karlova, UJEP v Ústí nad Labem). Širší a otevřenější tematický záběr Bc. studia umožňuje absolventům návaznosti na další NMgr. studijní programy mimo odborné, např. Vychovatelství na FP TUL.
|
Obsahové zaměření studijního programu
|
Záměrem bakalářského (Bc.) studia je zkvalitnění a rozšíření geografické kognitivní konstrukce základů oboru (geografie/zeměpisu) v kontextu učitelství na bázi kooperaci učitelů a studentů při hledání možného vyústění teoretických konceptů oboru a pedagogicko-psychologického modulu především pro vstup absolventa do NMgr. studia učitelství. Zaměření části výuky k vzdělávacím a výchovným problémům je rovněž zacíleno na potenciální uplatnění absolventa v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. i na SŠ. Vykonatelným cílem studia oboru je prohloubení a rozšíření znalostí oboru v rozsahu povinných (státnicových) předmětů. To značí, aby absolvent dokázal pomocí svých nabytých znalostí a dovedností odlišit a formulovat ukázky (příklady) integrace znalostí v problematice rozhodování o krajině a životním prostředí, chápání interkulturní problematiky v kontextu globálního občanství a to v globální, regionální a lokální dimenzi a dovedl formulovat problémy oboru založené na interdisciplinárním přístupu s cílem naučit se hledat pro ně řešení. Absolvent má dále na základě aktivit podle studijního plánu zvládat práci s informacemi v textové, grafické, kartografické hlavně digitální formě s důrazem na jejich reprezentace na bázi GIS. Pro dosažení uvedených cílů je nedílnou součástí výuky a samostatné práce prohlubování dovedností potřebných k získávání a prohlubování poznatků v oboru i jeho interdisciplinárního přesahu včetně využívání poznatků z cizojazyčné literatury.
|
Požadovaná zdravotní způsobilost
|
Žádné požadavky
|
Profil absolventa
|
Oborová část: Absolvent má vybudovanou znalostní bázi oboru (geografie/zeměpisu) minimálně v rozsahu potřebném pro výuku na ZŠ a orientačně pro výuku na gymnáziu (ve smyslu odpovídajících Rámcových vzdělávacích programů). Absolvent závěrečnou prací prokáže znalosti ve zpracovávání informačních objektů s cílem prezentace a obhajoby uceleného vybraného tématu a formulace závěrů k problémům daného tématu s využitím moderních technologií práce s geografickou informací hlavně s využitím map. Absolvent je kompetentní pracovat v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. na SŠ. Absolvent je kompetentní pokračovat ve studiu na navazujícím magisterském oboru učitelství v kombinaci s geografií pro základní školy. Absolventi s výsledky studia minimálně v prvním kvartilu jsou kompetentní pokračovat v navazujícím magisterském stupni ve vybraných programech vzdělávací oblasti "Vědy o Zemi" (např. geografické studijní programy, kartografie, geoinformatika apod.)
Pedagogická a psychologická část: Absolvent se orientuje v základních oblastech pedagogiky a psychologie. Dokáže pedagogické problémy nahlížet v obecně pedagogických souvislostech, aniž by je byl schopen analyzovat hlouběji a komplexněji. Současné pedagogické problémy dokáže nahlížet v historických souvislostech, mezi jevy hledá vztahy a paralely. Absolvent je uveden do základních otázek procesu vyučování a didaktických problémů. V psychologii je absolvent vybaven základními obecně psychologickými pojmy, chápe vývoj a zrání lidské bytosti v základních vývojových etapách, nahlíží psychické procesy a stavy jak v jejich základní struktuře, tak i dynamice. Absolvent disponuje základními sociálně psychologickými znalostmi a dovednostmi, které využívá v pedagogické praxi a při práci se sociální skupinou. Absolvent dokáže získané pedagogické a psychologické znalosti využívat při reflexi pedagogických problémů, s nimiž se mohl setkat v rámci dosavadní úvodní pedagogické praxe. Absolvent získá pedagogicko-psychologický základ, který mu umožní následně studovat v NMgr. studijních programech Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a zde prohloubit a profesně zakončit učitelskou kvalifikaci.
Všeobecné znalosti a dovednosti: Absolvent se dorozumí v jednom cizím jazyce na vyšší úrovni. Absolvent má rozvinutou úroveň jazykového projevu. Dokáže vyhledávat, porovnávat, analyzovat a kriticky vyhodnocovat informace. Zná základní postupy kritické analýzy odborného textu. Je vybaven základními znalostmi a dovednostmi v oblasti ICT.
|
Předpokládaná uplatnitelnost absolventů studijního programu na trhu práce
|
Základním uplatněním absolventů je vyučování zeměpisu na ZŠ. Nutno dodat, že mnoho absolventů působí i mimo základní školství.
|
Oznámení, že daný studijní program je zaměřen na přípravu k výkonu regulovaného povolání
|
Ne
|
Jaké pracovní pozice může absolvent zastávat
|
Učitel zeměpisu na ZŠ či SŠ, asistent pedagoga na ZŠ či SŠ
|
Oblast vzdělávání
|
Tematické okruhy
|
Učitelství
|
|
|
|
|