|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Informace o programu Speciální pedagogika
Název programu
|
Speciální pedagogika
|
Fakulta
|
FP
|
Platnost
|
2019 -
|
Typ studia
|
Bakalářský
|
Forma studia
|
Kombinovaná
|
St. délka studia
|
3
|
Max. délka studia
|
7
|
Udělovaný titul
|
Bakalář
|
Limit kreditů
|
180
|
Vykazován
|
Ano
|
Garant programu
|
Ryšlavá Hana, Mgr. Ph.D.
|
Jazyk
|
Čeština
|
Vzdělávací cíle
|
Cílem studia je připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro speciálněpedagogickou prevenci, edukaci a intervenci. Absolventi získají znalosti a praktické dovednosti v oblasti metodických přístupů, preventivních opatření, komunikačních strategií, které lze uplatnit u osob se speciálními potřebami. Studium vytváří u studentů základy pro vstup do navazujícího magisterského studia zaměřeného na speciální pedagogiku nebo příbuzný obor. Praktická příprava však otevírá absolventovi uplatnění také v pedagogické praxi, kde se uskutečňuje přímá práce s jedinci se speciálními potřebami.
|
Profil studijního programu
|
akademický
|
|
|
Studijní program je již akreditován podle novely VŠ zákona
|
Ano
|
Studijní program je akreditován v rámci institucionální akreditace
|
Ne
|
Kód klasifikace oborů vzdělávání ISCED
|
0111
|
Joint-degrees
|
Ne
|
Další informace o programu
|
Návaznost na další studijní programy
|
Studijní program poskytuje všeobecné speciálně pedagogické vzdělání na bakalářském stupni. Ve studiu lze dále pokračovat v navazujících magisterských studijních programech stejného nebo příbuzného zaměření na jiných vysokých školách.
|
Obsahové zaměření studijního programu
|
Studijní program Speciální pedagogika je koncipován jako bakalářské studium připravující na výkon speciálně pedagogických odborných činností v institucích a organizacích zabývajících se především edukací, všeobecným rozvojem, poradenskou činností či sociální péčí o osoby se speciálními potřebami. Studijní program vede k získání všeobecných znalostí a dovedností z oboru speciální pedagogika, základních pedagogických, psychologických a praktických znalostí a dovedností vztahujících se ke speciální pedagogice.
|
Požadovaná zdravotní způsobilost
|
Potvrzení o zdravotní způsobilosti není požadováno.
|
Profil absolventa
|
Absolventi prokazují znalosti z obecné speciální pedagogiky, ale také z jednotlivých speciálněpedagogických disciplín tak, aby byli schopni kvalifikovaně reflektovat jedince se speciálními potřebami, podporovat je v jejich socializaci, podílet se na výchově a vzdělávání, respektovat jejich anatomicko-fyziologické, vývojové a osobnostní zvláštnosti, z nichž vyplývá užití speciálních metod a individualizovaných forem péče o tyto jedince.
Absolventi jsou připraveni pro výkon speciálně pedagogických činností zaměřených na přímou práci s jedinci se speciálními potřebami v rámci komplexní péče. Jsou schopni účinné transdisciplinární kooperace s dalšími odborníky a specialisty především z oblasti pomáhajících profesí. Mají profesní předpoklady k organizování funkčních mechanizmů v zájmu komplexní protekce kvality života člověka s potřebou speciální podpory. Dokáží aplikovat preventivní, diagnostické a intervenční strategie dle individuálních potřeb jedince a provádět základní poradenskou činnost. Absolventi jsou obeznámeni s využitím různých komunikačních technik. Absolventi dokáží provádět metodickou, analytickou a koncepční činnost v oblasti speciální pedagogiky, samostatně analyzovat speciálně pedagogické problémy a přijímat vhodná opatření. Orientují se v platné legislativě, vztahující se k péči o osoby se speciálními potřebami. Absolventi rozumí situaci jedince se speciálními potřebami, usnadňují jeho socializaci do společnosti, podporují všestranný rozvoj jedince při respektování jeho speciálních potřeb s cílem předcházet negativním dopadům handicapu na jeho osobnost a umožnit prožití plnohodnotného života.
|
Služby a podpůrná opatření pro uchazeče a studenty se zdravotním postižením
|
Studijní program je určen pro všechny uchazeče.
|
Oznámení, že daný studijní program je zaměřen na přípravu k výkonu regulovaného povolání
|
Ano - regulátorem je MŠMT.
|
Jaké pracovní pozice může absolvent zastávat
|
vychovatel, pedagog volného času, učitel mateřské školy běžné i zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona, asistent pedagoga, školní asistent
|
Oblast vzdělávání
|
Tematické okruhy
|
Neučitelská pedagogika
|
|
|
|
|