Tato diplomová práce se zabývá využitím všech možností, které nám poskytuje Vzdělávací program Základní škola v předmětu přírodověda na základní škole. Penzum, dané osnovami předmětu, dále rozvíjí a ukazuje další cesty, po kterých se může, bude-li učitel chtít, vydat se svými žáky za poznáním přírody, vztahů mezi organismy a vlivu člověka na jeho životní prostředí. Práce obsahuje poznámky k určování a třídění organismů, upozorňuje na zásady ochrany přírody a popisuje obecnou strukturu ekosystému. V praktické části podává množství návodů a příkladů činností, které pomáhají dětem pochopit okolní přírodu a ukazují při tom často skryté děje, probíhající v obyčejném městském parku. Mnohé poznatky lze také využít v jiných předmětech v rámci mezipředmětových vztahů. Součástí diplomové práce jsou přílohy, obsahující formuláře, nákresy, klíče a obrázky i fotografická dokumentace přímo z terénu. Námět práce je také rozvinut ve formě hypertextu a využívá Internet k libovolnému sdílení dat a informací prostřednictvím World Wide Webu. Připojen je seznam literatury, vztahující se k dané problematice.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the educational possibilities provided by one of the Czech systemic programs, "Vzdělávací program Základní škola", within the primary school subject of biology. Pensum, given by the subject curriculum, further develops and shows other directions of progress. These could be followed by the teachers and their students to study nature, relations between organisms and human influence on the environment. The thesis includes notes to defining and classification of organisms, spells out the principles of nature preservation {protection} and describes general ecosystem structure. The practical part suggests a lot of ideas and sample activities, which lead to children's understanding the close environment and often reveal hidden events happening in a seemingly ordinary park.
Klíčová slova
přírodověda, životní prostředí, ekosystém, městský park
Klíčová slova v angličtině
biology, environment, ecosystem, ordinary park
Rozsah průvodní práce
-
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá využitím všech možností, které nám poskytuje Vzdělávací program Základní škola v předmětu přírodověda na základní škole. Penzum, dané osnovami předmětu, dále rozvíjí a ukazuje další cesty, po kterých se může, bude-li učitel chtít, vydat se svými žáky za poznáním přírody, vztahů mezi organismy a vlivu člověka na jeho životní prostředí. Práce obsahuje poznámky k určování a třídění organismů, upozorňuje na zásady ochrany přírody a popisuje obecnou strukturu ekosystému. V praktické části podává množství návodů a příkladů činností, které pomáhají dětem pochopit okolní přírodu a ukazují při tom často skryté děje, probíhající v obyčejném městském parku. Mnohé poznatky lze také využít v jiných předmětech v rámci mezipředmětových vztahů. Součástí diplomové práce jsou přílohy, obsahující formuláře, nákresy, klíče a obrázky i fotografická dokumentace přímo z terénu. Námět práce je také rozvinut ve formě hypertextu a využívá Internet k libovolnému sdílení dat a informací prostřednictvím World Wide Webu. Připojen je seznam literatury, vztahující se k dané problematice.
Anotace v angličtině
This Diploma Thesis deals with the educational possibilities provided by one of the Czech systemic programs, "Vzdělávací program Základní škola", within the primary school subject of biology. Pensum, given by the subject curriculum, further develops and shows other directions of progress. These could be followed by the teachers and their students to study nature, relations between organisms and human influence on the environment. The thesis includes notes to defining and classification of organisms, spells out the principles of nature preservation {protection} and describes general ecosystem structure. The practical part suggests a lot of ideas and sample activities, which lead to children's understanding the close environment and often reveal hidden events happening in a seemingly ordinary park.
Klíčová slova
přírodověda, životní prostředí, ekosystém, městský park
Klíčová slova v angličtině
biology, environment, ecosystem, ordinary park
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zpracovat projekt celoročního pozorování ekosystému, který by byl prakticky využitelný v podmínkách většího města. Počátečním impulsem k rozhodnutí o tématu mé diplomové práce byl osobní zájem o přírodu. Později, ve školské praxi, jsem se snažil přírodovědu vykládat na základě praktických zkušeností s přírodninami a hlavně na základě pozorování v terénu. Nejvhodnějším místem pro tyto činnosti se staly vícedenní výjezdy - školy v přírodě. Po návratu do Prahy mi pak bylo líto, že nemohu pokračovat v započaté práci, která děti zajímala a bavila. Začal jsem tedy přemýšlet, jak bychom mohli zkoumat přírodu z ekologického hlediska i v nejbližším okolí naší školy. Tak mě před časem napadla myšlenka dlouhodobého pozorování. A protože již několik let chodíme pravidelně na Petynku a Kajetánku zkoumat přírodu, malovat a kreslit, odlévat stopy a bruslit, padla volba na zpracování projektu "Celoroční praktické pozorování ekosystému" se zaměřením na městský park Petynka.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je zpracovat projekt celoročního pozorování ekosystému, který by byl prakticky využitelný v podmínkách většího města. Počátečním impulsem k rozhodnutí o tématu mé diplomové práce byl osobní zájem o přírodu. Později, ve školské praxi, jsem se snažil přírodovědu vykládat na základě praktických zkušeností s přírodninami a hlavně na základě pozorování v terénu. Nejvhodnějším místem pro tyto činnosti se staly vícedenní výjezdy - školy v přírodě. Po návratu do Prahy mi pak bylo líto, že nemohu pokračovat v započaté práci, která děti zajímala a bavila. Začal jsem tedy přemýšlet, jak bychom mohli zkoumat přírodu z ekologického hlediska i v nejbližším okolí naší školy. Tak mě před časem napadla myšlenka dlouhodobého pozorování. A protože již několik let chodíme pravidelně na Petynku a Kajetánku zkoumat přírodu, malovat a kreslit, odlévat stopy a bruslit, padla volba na zpracování projektu "Celoroční praktické pozorování ekosystému" se zaměřením na městský park Petynka.
Seznam doporučené literatury
[1] Aichele D., Golteová - Bechtleová M.: Co tu kvete? Praha, Ikar 1996.
[2] Bennett J., Smith R.: Nápady pro Přírodovědu. Praha, Portál 1996.
[3] Braniš M.: Příroda ve městě. Praha, Brio 1999.
[4] Burešová K.: Hurá z lavic do přírody 3. Kněžice, Chaloupky 2001.
[5] Čihař J. a kolektiv: Příroda v ČSSR. Praha, Práce 1988.
[6] Čížková V., Bradáčová L., Hísek K.: Přehled živé přírody. Všeň, Alter 1995.
[7] Čížková Z.: Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha, PEC 1996.
[8] Durrell L., G.: Amatérský přírodovědec. Praha, Slovart 1997.
[9] Gazda J., Střihavková H., Toběrná V.: Soustavná botanika. Praha, SPN 1967.
[10] Kolektiv autorů: Pojďme na to od lesa. Vimperk, Správa NP a CHKO Šumava 2003.
[11] Komanová E.: Práce s rostlinným materiálem v přírodovědě. Praha, SPN-UK 1990.
[12] Lorbeer G. C., Nelsonová L. W.: Biologické pokusy pro děti. Praha, Portál 1998.
[13] Losos B. a kolektiv: Ekologie živočichů. Praha SPN 1984.
[14] Máchal A., Husták J., Slámová G.: Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno, Rezekvítek 1996.
[15] Ponížilová - Juříčková B.: Lesní čarování I. Brno, Rezekvítek 1998.
[16] Ponížilová - Juříčková B.: Lesní čarování II. Brno, Rezekvítek a Lipka 1999.
Seznam doporučené literatury
[1] Aichele D., Golteová - Bechtleová M.: Co tu kvete? Praha, Ikar 1996.
[2] Bennett J., Smith R.: Nápady pro Přírodovědu. Praha, Portál 1996.
[3] Braniš M.: Příroda ve městě. Praha, Brio 1999.
[4] Burešová K.: Hurá z lavic do přírody 3. Kněžice, Chaloupky 2001.
[5] Čihař J. a kolektiv: Příroda v ČSSR. Praha, Práce 1988.
[6] Čížková V., Bradáčová L., Hísek K.: Přehled živé přírody. Všeň, Alter 1995.
[7] Čížková Z.: Ekologická výchova nejmenších a malých. Praha, PEC 1996.
[8] Durrell L., G.: Amatérský přírodovědec. Praha, Slovart 1997.
[9] Gazda J., Střihavková H., Toběrná V.: Soustavná botanika. Praha, SPN 1967.
[10] Kolektiv autorů: Pojďme na to od lesa. Vimperk, Správa NP a CHKO Šumava 2003.
[11] Komanová E.: Práce s rostlinným materiálem v přírodovědě. Praha, SPN-UK 1990.
[12] Lorbeer G. C., Nelsonová L. W.: Biologické pokusy pro děti. Praha, Portál 1998.
[13] Losos B. a kolektiv: Ekologie živočichů. Praha SPN 1984.
[14] Máchal A., Husták J., Slámová G.: Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno, Rezekvítek 1996.
[15] Ponížilová - Juříčková B.: Lesní čarování I. Brno, Rezekvítek 1998.
[16] Ponížilová - Juříčková B.: Lesní čarování II. Brno, Rezekvítek a Lipka 1999.